woensdag 16 november 2005

Psychotrauma

Vandaag was de vijfde en laatste dag van de leergang 'Zicht op de veiligheidsketen' waarover ik u al een paar keer eerder schreef. Tijdens deze leergang heb ik me samen met een groep collega's uit de rest van het land verdiept in alle ins en outs rondom het onderwerp rampenbestrijding. Vandaag zijn we vooral ingegaan op de psycho-traumatische gevolgen van een ramp en hoe je daar als burgemeester mee om gaat. Een ernstige ramp maakt diepe indruk op zowel inwoners als hulpverleners. Dat is zeker het geval wanneer er grote hoeveelheden slachtoffers te betreuren zijn. In de afgelopen jaren hebben we daarvan in ons land een aantal voorbeelden gezien.

Als burgemeester heb je met name in dergelijke situaties een belangrijke rol waarover we vandaag goed doorgepraat hebben. In de middag deden we dat op basis van een prima inleiding van een hoogleraar psychotraumatologie. Hij leerde ons veel over het menselijke gedrag bij ingrijpende gebeurtenissen, en hoe een gemeentebestuur daar mee om moet gaan.

We hebben de dag afgesloten met de uitreiking van een echt certificaat. Ik kan m'n cv weer bijwerken. Het lastige met betrekking tot dit onderwerp is natuurlijk wel dat ik de opgedane kennis nooit nodig hoop te hebben.....

Aan het eind van de middag was ik in het provinciehuis voor een bijeenkomst van de zuid-hollandse burgemeesters waar we hebben gesproken over de rol van de burgemeester bij collegeonderhandelingen na verkiezingen.

Vanavond was in Voorhout de laatste bijeenkomst voor de verkiezingen van de klankbordgroep Teylingen. Leden uit de 3 gemeenteraden zitten hier bij elkaar om de fusieontwikkeling te volgen en waar nodig bij te sturen. Het was goed te merken dat de verkiezingen dichtbij komen. Daardoor werd het een levendige discussie waarbij veel gesproken is over kwaliteit van de dienstverlening door de nieuwe gemeente en de tarieven die we daarvoor gaan berekenen.

Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten