zaterdag 11 november 2017

Respect


Deze week vindt in heel Nederland de Week van Respect plaats. Tienduizenden scholieren, docenten, topsporters, acteurs, vrijwilligers, maatschappelijke organisaties en gemeenten spannen zich in om het thema ‘respect’ landelijk op de kaart te zetten. De Week van Respect is bedoeld om tolerantie en verdraagzaamheid op een positieve manier tastbaar en actief te maken. Het is natuurlijk belangrijk om niet alleen deze week respect aan te stippen, maar ook dat we daar na deze week aandacht aan besteden. Om deze boodschap nog meer te laten beklijven geven wij als college graag gehoor aan de oproep om onze medewerking te verlenen aan de Week van Respect in Stichtse Vecht.
In respect tonen voor elkaar schuilt voor mij waardering hebben voor de ander. Respect en waardering geven iemand de ruimte om zichzelf te kunnen zijn. Ik reken het, als burgemeester, tot één van mijn taken ervoor te zorgen dat alle inwoners van Stichtse Vecht zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen in onze gemeente. 
Respect voor elkaar begint met openheid. Openstaan voor elkaars mening is onbevooroordeeld luisteren waarom iemand een bepaalde mening heeft. Is het u nooit overkomen dat uw eerste indruk van iemand toch niet bleek te kloppen? Respect is voor mij waardering voor elkaar en elkaar de ruimte geven om jezelf te mogen zijn. Ik realiseer me ook dat het niet altijd makkelijk is om de eerste indruk van iemand van je af te schudden. Dat vergt moed en ook oefening. Oefening waar overigens je niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Jong geleerd is immers oud gedaan.
Ik wil graag dat alle kinderen in Stichtse Vecht gelukkig kunnen opgroeien. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat er op school en op de sportvereniging ruimte is om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwerp respect. Op school, bij de sportvereniging en thuis, overal moeten kinderen zichzelf kunnen zijn en niet buitengesloten worden, omdat ze anders zijn of denken. Het is goed om daar soms bewust nog extra bij stil te staan. Bijvoorbeeld door in de klas met elkaar te praten over wat respect voor iedereen betekent. Dat zijn gesprekken die ook zeker buiten de Week van Respect om gevoerd kunnen én moeten worden.
Wat betekent respect eigenlijk voor u? Wanneer heeft u daar voor het laatst bij stil gestaan? Praat u daar wel eens over met uw vrienden of familie? En betekent respect dan voor iedereen hetzelfde? Uit eigen ervaring weet ik dat dit mooie gesprekken kan opleveren en inzicht kan geven in elkaars denkwijze.
Iedereen, u ook, verdient een veilige omgeving waarbij u niet hoeft te verbergen wie u bent. Een omgeving waar men met respect met elkaar omgaat, waardering voor elkaar toont en men openstaat voor een ander. Opdat iedereen in onze prachtige gemeente zich gewaardeerd voelt. Ik hoop dan ook van harte dat u zich gerespecteerd voelt in Stichtse Vecht!
Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten