woensdag 31 oktober 2018

Update

Het is alweer bijna 3 maanden geleden dat ik ben gestopt met mijn werk als burgemeester van Stichtse Vecht. Bij mijn vertrek liet ik al weten dat ik wat stilte in acht zou nemen. Dat heb ik ook gedaan, maar dat neemt niet weg dat er in de loop van deze periode veel mensen aan me vroegen hoe het met me gaat. Daarom tussentijds toch een berichtje.

Maar laat ik eerst mijn dank uitspreken voor alle steunbetuigingen die ik de afgelopen tijd heb mogen ontvangen. Al die kaartjes, e-mails, whatsapp berichten, bloemen etc. waren hartverwarmend.

Zoals ik al zei, krijg ik veel vragen over mijn gezondheid. Helaas moet ik op dat gebied minder goed nieuws brengen. Ik schreef eerder al over hoe mijn ziekte kanker langzaam maar zeker mijn lichaam sloopt. Ik bedoelde daarmee vooral hoe uitzaaiingen op allerlei plaatsen in mijn lichaam hun werk aan het doen zijn. Het gaat daarbij vooral om uitzaaiingen op mijn skelet. Ze veroorzaken daar vooral een soort versnelde vorm van botontkalking. Daardoor neemt de kans op botbreuk snel toe. Mijn lichaam is een soort kaartenhuis geworden. Gelukkig heb ik tot nu toe nog niets gebroken, maar ik heb wel veel (bot)pijn. Daardoor beweeg ik me steeds slechter. Momenteel kost het me veel moeite om me nog normaal voort te bewegen. Gelukkig krijg ik steun van mijn huisarts die mij helpt met de pijnstilling die ik nodig heb om de pijn een beetje draagbaar te houden.

Daarnaast merk ik steeds meer dat mijn ziekte veel energie kost. Ik ben heel snel moe. Soms is mijn batterij in de loop van de ochtend al leeg. Ik slaap veel meer en langer dan ik gewend was.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, weet ik uit een recent gemaakte CT scan dat er nu ook uitzaaiingen van de longtumor in mijn hoofd zijn aangetroffen. Ondanks het feit dat ik daar zelf nog niets van had gemerkt, was het erg schrikken. Dergelijke uitzaaiingen maken het risico op functie uitval best groot.

Ik ben maar eerlijk, het gaat niet goed met me. Ik ondervind nu elke dag hoe verschrikkelijk de ziekte kanker is. Het is een oneerlijke strijd geworden, die ik niet meer kan winnen.

Gelukkig ben ik in goede handen van mijn vrouw en kinderen. Eerder schreef ik dat ik ondanks het slechte nieuws van mijn ziekte een bijzondere tijd door maakte. Dat geldt eigenlijk ook voor deze fase. De steun die ik van heel veel kanten krijg, helpt me om deze moeilijke tijd door te maken. Daardoor ervaar ik nog voldoende kwaliteit van leven. Zolang dat het geval is, probeer ik het vol te houden.

Het gaat u goed.

21 opmerkingen:

  1. Wij wensen u en uw geliefde naasten heel veel sterkte in de aankomende onzekere tijd! Het is inderdaad een oneerlijke strijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen mens kan leven
    zonder die hand
    die teder is,
    die behoedt en beschermt
    en bemoediging uitstraalt.

    Tot het einde toe
    verlangt de mens naar die hand,
    totdat er een andere Hand is,
    die alle wonden geneest,
    die alle pijn heelt
    die alle tranen wist.

    Tot die tijd
    kunnen onze handen
    een voorproef zijn van die handen,
    en handen en voeten geven
    aan de liefde
    die onmisbaar is.

    ( Berg, van den M., 2015)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Mark,
    Heel veel sterkte voor jullie. Geen woorden voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alle kracht en sterkte!!! We denken veel aan he!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste mark,

    Geen pen kan beschrijven wat je doormaakt, woorden kunnen niet verwoorden hoe je je voelt. Ik wens jou en je familie maar vrouw en kinderen in het bijzender heel veel sterkte en kracht toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel sterkte voor u en uw familie. We leven met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste heer Witteman, ik ken u nog uit de periode dat u wethouder in Leiden was, toen liep u nog jaarlijks de halve marathon van Leiden, spijtig om te lezen dat het zo bergafwaarts gaat. Heel veel sterkte en bedankt voor uw dienstbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sterkte in de komende tijd
    Wat een slopende ziekte zelf in mijn naaste omgeving meegemaakt
    Veel kracht ook voor. U vrouw en kinderen
    Ik leef met jullie mee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel sterkte voor u en uw gezin!
    Hartelijke groet, Chris en Elly de Leeuw

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wens U de vrede en liefde van God toe, door Zijn zoon Jezus Christus.Vertrouw op Hem en U zal behouden worden, nu en tot in eeuwigheid!! Hartelijke groet, Marjan van Zutphen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Marc,
    Wat verschrikkelijk wat u en uw liefsten door moeten maken. En zo ook een ieder die deze slopende ziekte heeft. Het raakt mij hoe eerlijk u bent tegen ons, bewoners van de Stichtse Vecht. Zelfs nu u zich heeft teruggetrokken van het dagelijks burgemeester zijn, verbindt u ons nog. Dank daarvoor. Ik wens u nog heel veel goede dagen met uw dierbaren. Een warme omhelzing.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte en Gods zegen toegewenst.
    Vriendelijke groet Eva de Groot

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Burgermeester ❤
    Héél Véél Sterkte in deze moeilijke tijd voor U en Uw Vrouw en Kinderen .
    U was voor ons een fijne goede Burgemeester!
    Lieve groet voor U!
    Inwoonster van Stichtse Vecht.Breukelen.Heycop😘

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Marc,

    Wat ontzettend naar om te lezen dat de ziekte op deze manier vordert en uw lichaam overneemt. Dat helaas niet alles maakbaar is, blijkt maar weer. Rest niets dan overgave en genieten van de tijd met uw dierbaren. Ik heb er veel respect voor dat u deze update deelt en u komt nog regelmatig in mijn gedachten voorbij. Wederom sterkte en kracht toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Marc. Veel kracht en sterkte voor de laatste etappe. Steun op liefde. Groet Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste meneer Witteman,

    Heel veel sterkte de komende tijd. Ook voor uw vrouw en kinderen.

    Groeten Martijn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat u in deze bare omstandigheden nog kwaliteit van leven ervaart door de liefdevolle zorg van uw naasten is prachtig. Fijn dat u zoveel liefde ontvangt. Het zegt tevens iets over uw positieve inslag. Spijtig dat wij u moeten missen. Bedankt voor uw inzet. Geniet van de warme liefde van uw naasten. U verdient het. Sterkte voor uw naasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Marc in Duin en Bollenstreek, Leiden, Warmond en Flevoland kwamen we elkaar veel tegen. Ik bewaar fijne herinneringen aan onze contacten. Ik wens jou en je familie nog fijne momenten met elkaar in deze moeilijke tijden. Groetjes Gerard Slingerland

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Marc,
    Vind je een bikkel. De wijze waarop je iedereen deelgenoot maakt van jouw slopende ziekte, maar er een menselijke maat aan geeft, treft mij. Geniet van de dingen die er zijn en geef betekenis aan jouw dierbaren.
    Grote groet!
    Herre

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste Marc,

    Heel veel sterkte voor jou en je gezin en wat knap om dit zo te delen.

    Groeten Martijn Staal

    BeantwoordenVerwijderen