woensdag 1 augustus 2018

Overdracht


Met pijn in mijn hart heb ik me vandaag ziek gemeld. Het was de eerste keer in een periode van 3,5 jaar burgemeesterschap. Het is een moeilijk besluit, maar ik heb geen keuze. Mijn ziekte neemt langzaam maar zeker de regie over van mijn lichaam. Ik ben een kwetsbare man geworden die naar verwachting niet zo heel lang meer te leven heeft.

Met de symbolische overhandiging van mijn ambtsketen heb ik dinsdag 31 juli  mijn bevoegdheden overgedragen aan waarnemend burgemeester Yvonne van Mastrigt. Ik ben er van overtuigd dat deze bevoegdheden bij haar in goede handen zijn. Samen met onze inwoners, de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie gaat Yvonne van Mastrigt verder waar ik moet stoppen. Verder om van Stichtse Vecht een nog betere gemeente te maken.

Vanaf vandaag trek ik me terug uit de openbaarheid. Misschien komt u mij incidenteel nog ergens tegen en zo af en toe zal ik nog eens laten weten hoe het met me gaat, maar daar blijft het wel bij. Daarom is deze 117e column ook mijn laatste column.

Ik wil alle trouwe lezers vanaf deze plaats heel erg bedanken voor alle aandacht en leuke reacties die ik van u heb gekregen. Ik wil alle inwoners bedanken voor uw steun, enthousiasme, maar ook de kritiek die ik de afgelopen jaren mocht ontvangen als burgemeester. Ik heb er goed naar geluisterd.

Voor één gelegenheid zullen wij elkaar misschien nog wel tegenkomen dit jaar. Ik ga alles op alles zetten om 2 september aanwezig te zijn bij het evenement Swim to Fight Cancer.

Ik weet inmiddels wat het is om deze ziekte te hebben. De artsen kunnen mij niet meer beter maken. De inschatting is dat onderzoekers over 10 tot 15 jaar wel in staat zullen zijn deze ziekte onder controle te krijgen. Voorwaarde is wel dat er voldoende geld is voor onderzoek. De mensen achter het evenement Swim to Fight Cancer hebben een geweldige activiteit bedacht om dat geld bij elkaar te krijgen. Zondag 2 september duiken er 500 deelnemers, waaronder ook een gemeentelijk team,  in Breukelen de Vecht in om 2 kilometer te zwemmen. U kunt hen sponsoren via de site
stichtsevecht.swimtofightcancer.nl. Er zit vast wel een deelnemer bij die u kent. Mocht dat niet zo zijn, dan kunt u mijn naam ook vinden tussen de deelnemers. Niet dat ik ga zwemmen, maar dat begreep u al.

Inmiddels is er ruim 200.000 euro aan sponsorgelden binnen. Met uw hulp weet ik zeker dat we zelfs een kwart miljoen voorbij zullen gaan.

Ik reken op u en wie weet tot ziens op 2 september.

Het was mij een eer om 3,5 jaar uw burgemeester te zijn.

Marc Witteman
burgemeester

1 opmerking:

  1. Jan van Dam (janvandam_9@hotmail.com)09 augustus, 2018 16:03

    Beste Marc,

    Ik volg de situatie al een tijd vanaf de zijlijn en wil u toch wel graag laten weten dat ik enorm veel respect heb voor hoe u uw ziekte draagt. Mijn moeder was ook ziek, ze had 16 jaar ALS voordat ze eind 2015 is overleden. Ook zij was een enorm voorbeeld voor anderen. Nooit zeuren, eerder afvragen 'waarom ik NIET' in plaats van 'waarom ik'. Daar heb ik enorme levenslessen van opgestoken. Ik meen eenzelfde mentaliteit te proeven bij u en dat vind ik zó knap.

    Er zullen vast nog een hoop mensen zoals ik zijn die u niet berichten, maar wel aan u denken. Hopelijk leren uw kinderen dezelfde (keiharde) lessen als ik heb geleerd, en vormt het ze vooral. Maakt het ze sterker in plaats van dat het ze tekent. Als ik het van een afstandje een beetje mag inschatten, hebben ze in ieder geval het juiste voorbeeld.

    Veel sterkte,
    Jan van Dam

    BeantwoordenVerwijderen