zaterdag 3 oktober 2009

3 october

Voor de 5e keer maakte ik vandaag in Leiden de viering van Leidens ontzet mee. Toen ik via mijn blogarchief de verslagen van eerdere jaargangen nog eens doornam kwam ik tot de conclusie dat ik opnieuw ongeveer dezelfde tekst zou kunnen schrijven. De 3 octoberviering hangt zozeer van tradities en gewoonten aan elkaar dat ook het programma nauwelijk aan verandering onderhevig is. En dat hoort ook zo. Toch waren er dit jaar een paar dingen anders.

Op de eerste plaats werd het begin van de viering dit jaar officieel gemarkeerd door een echte openingsceremonie door de burgemeester en de voorzitter van de 3 octobervereeniging. Na een druk op de knop ontstaken zij een kanon waaruit onder een luide knal rode en witte linten over de Garenmarkt schoten. Daarna zagen we een spectaculair straattheaterspectakel. De artiesten die zo uit de film Mad Max weggelopen leken te zijn, gaven met veel vuur, muziek, trommels en geweldige kleding hun interpretatie van het verhaal van Leidens Ontzet. Van mij mag zo'n openingsact een vaste plaats in het programma krijgen.

Het tweede bijzondere moment was de bekendmaking van de kersverse ereburger: Jochem Meyjer, de jongste ereburger van Leiden ooit.

Ik had het opnieuw niet willen missen vandaag.

Onderstaande foto van onze bordesscene tijdens de grote optocht werd gemaakt door Frans Brocken, waarvoor mijn dank.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten