zondag 5 april 2015

Deze week was de week van mijn tweede raadsvergadering. Die duurde langer dan de eerste keer in de te kleine zaal in Loenen. De benoeming van Jeroen-Willem Klomps als nieuw raadslid voor de VVD, gaf een feestelijk tintje aan de vergadering. Verder ging de meeste tijd zitten in een groot aantal insprekers en een bewogen discussie over de vraag of er extra geld moest komen voor RTV Stichtse Vecht. De emoties liepen tijdens de discussie zo nu en dan flink op. Met 13 stemmen voor en 19 stemmen tegen haalde het voorstel het niet.

De volgende dag mocht ik aan 10 inwoners de Nederlandse nationaliteit uitreiken tijdens een zogenaamde naturalisatieceremonie. Het was de tweede keer dat ik dit mocht doen. Na een toespraakje over rechten en plichten uit de grondwet mochten de nieuwe Nederlanders een voor een de eed op de grondwet afleggen. Het was voor de aanwezigen een bijzondere bijeenkomst. De meeste van hen hadden jaren moeten wachten op dit moment. Een nieuwe nationaliteit krijg je niet zomaar. Het is mooi om op deze manier mensen gelukkig te mogen maken.

Woensdag maakte ik kennis met de vrijwilligers van Buurtbemiddeling. Waar mensen met elkaar samen wonen, ontstaan ook wel eens minder prettige situaties. Dat kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van zaken als geluidsoverlast of parkeerproblemen. Als zo'n geval van burenruzie echt uit de hand loopt, ligt daar een taak voor de politie. Eigenlijk ben je dan al te laat. Dat is de reden waarom we in Stichtse Vecht werken met Buurtbemiddeling. Bijna 20 inwoners zijn op vrijwillige basis actief als buurtbemiddelaar. Twintig getrainde mensen die beschikken over een flinke dosis levenservaring gaan met partijen in gesprek en proberen tot een oplossing te komen. Vorig jaar kwamen ze 85 keer in actie en wisten ze in veel gevallen tot een werkbare oplossing te komen. Het was goed om hun verhalen eens te horen. Het is geweldig dat deze mensen zich in hun vrije tijd inzetten voor dit belangrijke werk.

Donderdag had ik een ontmoeting met de wijkagenten van de politie die binnen de gemeente werkzaam zijn. Naast een eerste kennismaking vertelden ze me tegen welke problemen ze aanlopen binnen de verschillende wijken. Dat Stichtse Vecht een relatief veilige gemeente is, wil nog niet zeggen dat er geen problemen zijn. De onderwerpen drugs en jongeren komen vaak aan de orde. Uit de verhalen die ik tot nu toe hoorde, trek ik de conclusie dat de samenwerking tussen gemeente en onze politie uitstekend verloopt. 

Ook deze week schoof ik voor mijn avondeten weer aan bij bewoners. Deze keer was ik in Maarssen bij de familie Keurentjes. Actieve mensen die echt hun wortels hebben in de Maarssense samenleving. We spraken over de gemeente, de ondernemers, de geschiedenis van het gebied. Bovendien ging het gesprek over de lange samenwerking die de heer Keurentjes had gehad met de politie op het gebied van preventie. Op het menu stonden overheerlijke verse asperges, op een voortreffelijke manier klaar gemaakt door mevrouw Keurentjes.

Donderdag was ik bij Fransje Volmer (foto). Zij woont in haar woonark aan de Angstel in Loenersloot. Ze kijkt uit over de weilanden met de A2 aan de verre horizon. Fransje nodigt graag buren en familie uit voor het eten. Dat was ook deze keer het geval. We hebben gezellig gepraat. Na afloop kon ik direct door naar het Nifterlakecollege in Maarssen. Daar was het jaarlijkse diploma dansen voor mensen met een geestelijke handicap. Na een maandenlange begeleiding en dansles van de vrijwilligers van Samen Verder Stichtse Vecht (SVSV) was voor hen een belangrijke avond aangebroken. De spanning was op de gezichten van de deelnemers af te lezen. Je kon merken dat ze vele maanden hadden toegeleefd naar deze avond. Complimenten aan alle vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt.

Zaterdagavond zat ik in de Grote Kerk van Loenen aan de Vecht voor een uitvoering van de Matthäus Passion. Een bijzondere uitvoering met een koor dat was samengesteld uit inwoners van Stichtse Vecht. Zowel professionele musici als amateurs maakten deel uit van het koor en het orkest. Het initiatief voor dit mooie project lag bij Elfride Zeldenrust, raadslid voor de VVD. Ze mag trots zijn op het geweldige resultaat, dat wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar is.

Ik wens u fijne paasdagen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten