vrijdag 29 januari 2016

Vreedenhoff

Precies een jaar nadat ik werd geïnstalleerd als burgemeester van Stichtse Vecht sloot ik vandaag een bijzonder project af. Na mijn installatie riep ik inwoners van de gemeente op om me bij hen thuis uit te nodigen voor de avondmaaltijd. Aangezien ik toen nog niet in de gemeente woonde, leek het me een mooi idee om zo de inwoners van Stichtse Vecht beter te leren kennen en te horen wat hen bezig houdt. Er kwamen maar liefst 107 uitnodigingen binnen. Het afgelopen jaar ben ik bij bijna iedereen te gast geweest. Vandaag heb ik mijn kennismaking afgesloten op een bijzondere plek. Ik was voor de lunch te gast op buitenplaats Vreedenhoff in Nieuwersluis (foto). Ik zat aan tafel met bestuursleden van het Oudheidkundig Genootschap Niftarlake. We spraken over mijn ervaringen, de gemeente en uiteraard over het belang van het behoud van het historisch erfgoed in de Vechtstreek.

Ik kijk met tevredenheid terug op de etentjes bij de inwoners thuis. Ik heb het afgelopen jaar hele leuke mensen ontmoet in de verschillende kernen. Tijdens de gesprekken heb ik een goed beeld gekregen wat er bij hen leeft. De gesprekken gingen voornamelijk over mijn rol als burgemeester, de gemeente, de wijk waar mensen wonen, kinderen, onderwijs en zorg. Ik heb het met plezier gedaan. Het was elke keer weer een verrassing waar het gesprek over zou gaan en wat er op tafel zou staan.

Het meest schoof ik aan in Maarsen en Maarssenbroek, gevolgd door Breukelen en Loenen a/d Vecht. Gemiddeld zat ik anderhalf uur aan tafel met alleenstaanden, gezinnen, tweeverdieners, in verzorgingstehuizen, bij de kinderopvang en bij bedrijven. Bij mijn diners heb ik ongeveer 400 inwoners ontmoet. Van elk bezoek maakte ik een foto voor mijn facebookpagina. Deze foto's werden steeds beter bekeken. Er waren zelfs mensen die gingen analyseren hoe de verschillende tafels werden gedekt. De  foto’s werden gemiddeld 1.177 keer bekeken. Een foto werd zelfs 5.198 keer bekeken. Mijn etentjes leverden veel positieve reacties op.

Alhoewel dit het laatste etentje was in het kader van de kennismaking, blijft ik ook de komende tijd graag in gesprek met inwoners om te horen wat er leeft en speelt in Stichtse Vecht. Ik krijg nog regelmatig uitnodigingen om bij inwoners thuis te eten. Ik ga daar graag op in, maar niet meer zo vaak als de afgelopen periode. Verder ga ik uiteraard door met mijn werkbezoeken en zomerstages.

De contacten die ik het afgelopen jaar heb opgedaan, zijn voor mij heel waardevol. Ik kwam veel mensen tegen die hun kennis en expertise graag beschikbaar willen stellen aan de gemeente. Ik denk aan het opzetten van een soort digitaal panel om met deze mensen contact te houden. Daarnaast had ik me in mijn 100-dagenbrief al voorgenomen om met het college een Wijken- en Kernentop te beleggen met bestuurders van de wijk- en dorpscommissies. Doel van deze bijeenkomst is kennis en ervaring te delen, zodat de bestuurders van verschillende wijken en dorpen van elkaar kunnen leren.

Nu deze kennismaking ten einde is, wil ik graag alle inwoners bedanken die de moeite hebben genomen om mij aan hun eettafel uit te nodigen. Ik heb genoten van het heerlijke eten en de boeiende gesprekken.


Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten