donderdag 26 januari 2017

Levensduurverkorting


Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu kondigde vorige week aan dat het volgend jaar mogelijk wordt om op de A2 door onze gemeente ook overdag 130 km per uur te rijden. Onze wethouder van Verkeer, Pieter de Groene, had natuurlijk groot gelijk toen hij zijn verbijstering uitsprak over deze mededeling. Ik weet zeker dat hij dat mede namens heel veel inwoners heeft gedaan. Ik zal u uitleggen waarom.

Toen destijds de verbreding van de A2 naar 2x5 rijstroken aan de orde was, gingen omwonenden en gemeente akkoord onder de voorwaarde dat de maximumsnelheid terug zou gaan naar 100 kilometer per uur. Toen de doorstroming was verbeterd, ontstond bij het Rijk, tegen de afspraken in, al snel het verlangen om harder rijden mogelijk te maken.

Natuurlijk hoor ik ook het geluid van al die automobilisten die het belachelijk vinden dat je niet harder dan 100 km per uur mag rijden op een weg die 2x5 rijstroken breed is. Wat zij niet zien, is dat er bij Maarssenbroek 25.000 inwoners vlak langs de snelweg wonen, achter een metershoge geluidsmuur. Misschien hadden we hem doorzichtig moeten maken.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die in de buurt van een drukke verkeersweg wonen een grotere kans hebben op diverse ziekten. Uit Europees onderzoek blijkt verder dat de levensverwachting gemiddeld met acht maanden wordt ingekort door luchtvervuiling. Voor mensen die dichtbij een drukke snelweg wonen, kan de levensduurverkorting oplopen tot 2,5 jaar.

Daar komt nog eens bij dat de uitstoot van het schadelijke stikstof onevenredig hard omhoog gaat als de snelheid verhoogd wordt van 100 naar 130 km per uur. De twee minuten tijdwinst die met de snelheidsverhoging wordt gerealiseerd, staat in geen enkele verhouding tot de nadelen voor de gezondheid en de levensverwachting van onze inwoners. Dit stoort mij enorm.

De media brachten de snelheidsverhoging als een voldongen feit. Dit is onterecht, want de minister zal eerst maatregelen moeten nemen tegen extra overlast die een gevolg is van zo’n snelheidsverhoging. Pas daarna kan een verkeersbesluit worden genomen.

De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders unaniem de opdracht gegeven om alles te doen om de snelheidsverhoging tegen te houden. Zodra het verkeersbesluit is genomen zal het college bezwaar aantekenen. Net zoals we eerder, samen met De Ronde Venen, bezwaar hebben gemaakt tegen het besluit om de snelheid  in de avonduren te verhogen naar 130 km per uur. Hierover loopt nog een hoger beroep bij de Raad van State waarvan de uitspraak is uitgesteld tot 28 februari. Wordt vervolgd dus.

Om twee minuten eerder vanuit Amsterdam in Utrecht te zijn, neemt de minister de schadelijke gevolgen voor vele duizenden inwoners van onze gemeente op de koop toe. Verbijstering is het enige juiste woord dat ik daarvoor kan bedenken.


Tot ziens

2 opmerkingen:

  1. Nog niet zo lang geleden woonden we in Noord-Zwitserland en reden minimaal 1x per maand naar Nederland voor familiebezoek enzo. Op de Duitse autobaan, net zo hard als je durft. Met gemak reden we de 190 km/u met onze Mercedes E320.
    Op een 700 km traject loop je daarmee zeker wel 15 minuten (!) in. Want bij elke file, opstopping of plaspauze is je effect weer helemaal weg. Wie het niet geloofd daag ik graag uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geloofd? oops.. gelooft natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen