Bij de gemeente proberen we onze taken voor u als inwoner zo goed mogelijk uit te voeren. Vaak lukt dat, maar niet altijd. Ook wij hebben te maken met inwoners die ontevreden zijn over het optreden van de gemeente en die hierover een klacht indienen. Gemiddeld krijgen wij jaarlijks zo’n 50 tot 60 klachten.
De meeste klachten
gaan over de openbare ruimte. Dan gaat het over te laat of niet reageren van de
gemeente op verzoeken over snoeien van bomen en het groenonderhoud of klachten over geluidsoverlast. Andere klachten
zijn dat inwoners het niet eens zijn met een besluit van de gemeente,
ontevreden zijn of menen dat hun onrecht is aangedaan.
Net als een bank,
supermarkt of energiebedrijf de belangen van hun klant voorop zetten, doet
de gemeente haar
uiterste best om inwoners zo goed mogelijk te helpen. Daarvoor zijn we in de afgelopen
tijd anders gaan denken over onze dienstverlening. Dat we snel en goed reageren
op klachten, is voor mij vanzelfsprekend. Nog belangrijker is het misschien wel
dat we ons proberen te verplaatsen in de inwoner of ondernemer die zijn beklag
doet.
De manier waarop we
op een klacht reageren blijkt voor een klager heel belangrijk te zijn. Daarom proberen we 1 medewerker in te zetten
om de afhandeling van de klacht van begin tot het eind te volgen. Daarbij is
het belangrijk om heel goed te luisteren naar de klager. Een luisterend oor is
meestal de helft van de oplossing.
Door ons daarbij dus
meer te verplaatsen in de inwoner kunnen we de klacht beter of sneller oplossen
en verbeteren we onze dienstverlening. Voor ons is dat belangrijk: we willen
lessen trekken uit de klachten die we ontvangen.
Ons voornemen voor 2017 is om nog harder te werken aan een begrijpelijke
en toegankelijke gemeente. In het kader
daarvan gaan we voor alle medewerkers activiteiten ontwikkelen die tot doel
hebben klantgericht denken en handelen te verbeteren.
Een van de activiteiten is de campagne ‘Maak het begrijpelijk!’ die
binnenkort van start gaat. Jaarlijks verstuurt de gemeente duizenden brieven, wijkberichten en
nieuwsbrieven. Het is natuurlijk belangrijk dat deze informatie begrijpelijk en
duidelijk is. Toch is dat niet altijd het geval. Ik vind dit zo belangrijk dat
ik dit jaar persoonlijk ambassadeur zal worden van deze campagne.
Krijgt u van de gemeente Stichtse Vecht een brief, wijkbericht of nieuwsbericht
waarvan u de inhoud niet begrijpt, dan wil ik dat weten. Dat kunt u doen door
van het hele document een kopie of foto te maken. Zet eventueel een cirkel om
de moeilijk geschreven teksten. Stuur de kopie of foto met uw tips en
opmerkingen aan de gemeente per email of per post. Of geef uw voorbeeld af aan
de receptie. Zet erop: Maak het begrijpelijk.
Wij zullen dan contact met u opnemen. Nog belangrijker is dat we deze
voorbeelden gebruiken om onze teksten te
verbeteren. De gemeente kan zo iedere keer de dienstverlening verbeteren in dit
jaar van U, inwoner of ondernemer uit onze gemeente. U helpt ons om onze taal en
onze klantgerichtheid verder te verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten