donderdag 13 december 2007

Koopgarant

Sinds vandaag hebben we er op het gebied van de volkshuisvesting iets nieuws bij in Leiden. Vandaag was ik aanwezig bij de sleuteloverdracht aan een aantal kersverse eigenaren van een nieuwe woning die ze hadden gekocht met behulp van Koopgarant.

Koopgarant is kort gezegd een regeling waarmee kopers een woning kunnen kopen met een korting van 25% op de marktwaarde. In dit geval kochten ze een woning van de corporatie Sleutels van Zijl en Vliet. Voorwaarde bij deze koop is dat de nieuwe eigenaren, wanneer ze de woning in de toekomst weer willen verkopen, deze alleen mogen terugverkopen aan deze corporatie. De winst die bij deze verkoop wordt gemaakt delen beide partijen dan samen.

Dankzij Koopgarant krijgen inwoners die uit hun huurwoning 'groeien', maar een dure koopwoning niet kunnen veroorloven toch een mogelijkheid om een eigen woning te kopen. De groep mensen die op deze manier in Leiden tussen huur en koop in zit, is behoorlijk groot. Voor hen is er sinds vandaag een nieuwe mogelijkheid bij. Ik hoop dat er de komende jaren veel woningen beschikbaar komen voor deze manier van verkopen.
Tot ziens.

1 opmerking:

  1. Hallo beste wethouder,

    Mooi en vernieuwend initiatief waar we al langer op zaten te wachten in Leiden eo.!

    Nog meer goed nieuws op de valreep van een bewogen 2007. Wat u waarschijnlijk niet weet en waarschijnlijk ook niet kunt weten is dat ik journalistieke ambities koester. Ik kamp nog wel met wat futiele opstartproblemen: ik ben onveranderlijk studentikoos (prioriteiten stellen enzo), mijn leessnelheid is nog te laag en in de uitvoerende fase kan nog wel het eea verbeterd worden.

    Uw relatie met de pers is niet om over naar huis te schrijven, dat is zo jammer en eigenlijk onnodig als je er even bij stil wilt staan. It takes two ...
    Gelukkig gaat hier nu eindelijk verandering in komen: ik wil als aankomende kleinestadsreporter de gemeentelijke organisatie, het gemeentelijke bestuur&beheer (in haar geheel en haar samenstellende delen) en de gemeentelijke informatievoorziening en de scrutineus of minitieus (u mag zelf kiezen) onder de loep gaan nemen. Een weinig veeleisende taak lijkt mij, dit klusje wordt een koud kunstje op het eerste gezicht, de traagheid, inefficientie&ineffectiviteit waarmee gemeentelijke cycli en processen verlopen doen vermoeden dat het eigenlijk alleen maar een kant op kan gaan als we onze beste beentjes gaan voorzetten. Ik ga dus de veroorzakers van deze oblomivistische inertie in onze kleine provinciestad opsporen (de universiteit helpt een handje mee).
    Vooral de diensten Bouwen & Wonen en Sociale Zaken & Arbeidsmartbeleid vormen ideale kandidaten voor ambachtelijk journalistiek speurwerk. En een huzarenstukje: Over een paar jaar zult u inzien dat we eindelijk een personeelsbeleid in de gemeentelijke steigers hebben gezet, waar de VNG trots op zal zijn. Maar zover is het nu nog niet. Ik houd u op de hoogte en zorg ondertussen voor meer beslissingsbereidheid en informatietransparantie. En toon in uw dagelijkse werk meer strijdlust en wil om uw functie naar behoren te vervullen. Begin ermee dat u uitstraalt dat u door voor Leiden te kiezen de juiste keuze hebt gemaakt. Ik zie net nog niet echt, dus kom op en wees eens een echte vent. Niet meer dat huilebalkerige gedrag ajb, daar houd ik niet van. Stop daarmee en wel nu.En wees blij dat een intellectueel zich de publieke zaak gaat aantrekken. Daar wordt ook u weer beter van. Geen tijd te verliezen.
    Met een allervriendelijkste groet.

    BeantwoordenVerwijderen