vrijdag 21 oktober 2011

Kroegtwist

Het kabinet wil Flevoland, Utrecht en Noord-Holland samenvoegen tot een Randstadprovincie. Dit zou betekenen dat de provincie Flevoland wordt opgeheven als zelfstandige provincie. Ik heb me de afgelopen tijd verzet tegen deze kabinetsplannen. Flevoland heeft volgens mij korte bestuurlijke lijnen, die een daadkrachtig bestuur mogelijk maken en bovendien de politiek dicht bij de mensen brengen. Door die opzet is Flevoland gevrijwaard gebleven van veel bestuurlijke drukte en ondoorzichtige ‘democratische’ hulpconstructies. Ik geloof niet dat het bestuur sneller, slagvaardiger, beter of goedkoper wordt in een megaprovincie van 4 miljoen inwoners. Mijn inschatting is dat die nieuwe provincie dan binnen een paar jaar omkomt in dezelfde bestuurlijke drukte als Noord-Holland nu al heeft.

Henk Soomers (foto) maakt zich, als Lelystads gemeenteraadslid, zorgen over de manier waarop de Lelystadse belangen worden behartigd. Als de provincie blijft weigeren om aan de Haagse onderhandelingstafel plaats te nemen, doemt volgens hem het risico op dat het kabinet nog raardere besluiten gaat nemen. Bijvoorbeeld om Flevoland in stukjes te hakken. Soomers vindt het voor Lelystad van groot belang om de binding met de Randstad nadrukkelijk te behouden en te versterken. Want daar liggen voor Lelystad de grootste kansen qua werkgelegenheid en infrastructuur.


Henk Soomers en ik gaan met elkaar in gesprek. In het openbaar. In de kroeg. Zouden we het eens kunnen worden?


U bent van harte welkom om te komen luisteren. Maar ook om mee te praten, uw steun te betuigen of misschien juist om wat olie op het vuur te gooien. Op vrijdag 28 oktober 16.00 uur in Grand CafĂ© Le Journal – Dukaatplein 8, tegenover het station in Lelystad.



Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten