woensdag 25 juli 2012

Zomerstage 1, De Nieuwe Wildernis

Een tijdje geleden vroeg ik u op deze plaats om suggesties voor mijn zomerstages van dit jaar. Dat leverde flink wat leuke reactie op, waarmee ik een mooi programma heb samengesteld. Vandaag was ik op mijn eerste stageadres in de Oostvaardersplassen. Het werd een onvergetelijke dag.

Het gebied van de Oostvaardersplassen is met circa 6000 hectaren momenteel de grootste filmset van Nederland. Sinds september vorig jaar werkt EMS Films hier met zo´n 15 mensen aan een voor Nederlandse termen unieke natuurfilm onder de titel ´De Nieuwe Wildernis´.

Na ontvangst door de producent van de film Ton Okkerse, ben ik samen met veldregisseur en cameraman Ruben Smit het gebied in getrokken. Ruben combineert zijn creatieve vaardigheden als cameraman met zijn wetenschappelijke achtergrond als in Wageningen afgestudeerde ecoloog. Het gebied kent voor hem geen geheimen meer. Hij kwam er al 15 jaar geleden en weet elk bijzonder plekje te vinden. Ik heb hem vandaag geholpen bij zijn werk. Het was een bijzondere ervaring om een dag mee te werken aan een film die volgend jaar zijn grote première gaat beleven.

Vanuit mijn werk weet ik hoe moeilijk het is om het grote publiek te interesseren voor deze vorm van nieuwe wildernis. De makers van deze film gaan ons daarbij op een geweldige manier helpen door de Oostvaardersplassen bij honderdduizenden thuis te laten zien op een unieke manier. Ik kreeg daar vandaag een voorproefje van en ik ben onder de indruk.

Het was 30 graden celcius, bijna windstil en de vegetatie zag er als gevolg van de overvloedige regenval geweldig uit. Dit in combinatie met de rondtrekkende kuddes grote grazers die het gebied beheren, gaf mij het gevoel een paar uurtjes ergens op het Afrikaanse continent te zijn. Als de filmmakers erin slagen om mijn gevoel over te brengen aan het grote publiek, dan weet ik zeker dat het een unieke film gaat worden. Op internet is inmiddels een veelbelovende trailer te zien.



Morgen vervolg ik mijn stage opnieuw in de natuur. Dan ben ik te gast bij boswachter Harco in het Kuinderbos. Hij heeft me uitgenodigd voor een natuurmarathon. Wat dat precies is, leest u vrijdag op deze plaats. Ik zal alvast verklappen dat ik mijn slaapzak mee ga nemen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten