zaterdag 14 februari 2015

Openbare Orde

Het was mijn tweede week als burgemeester. Nog heel veel kennismakingen, maar langzamerhand komt er ook wat meer structuur in mijn agenda. Dat kennismaken gaat nog wel een tijdje door, al was het alleen al vanwege het aantal uitnodigingen dat ik kreeg om voor het avondeten aan te schuiven bij inwoners. De teller is inmiddels de 80 uitnodigingen voorbij. Genoeg om tot ver in de herfst bij inwoners aan tafel te gaan. Dat ga ik ook doen en binnenkort kunt u mijn eerste verslag tegemoet zien.

Veel aandacht was er deze week voor het onderwerp 'openbare orde en veiligheid'. Nog meer dan ik had verwacht, ging het daarbij over terrorisme en jihadisme. In de pers lees je vooral over de inspanningen op nationaal niveau maar de gemeenten spelen daarbij een wezenlijke rol, zeker als het gaat over vroegtijdige signalering en bescherming. De gemeentelijke netwerken in de samenleving worden steeds belangrijker als informatiebron voor de hele overheid.

Mijn eerste officiƫle bezoek bracht ik deze week aan het dorp Nieuwer Ter Aa (800 inwoners) Daar werd ik door een aantal enthousiaste bewoners ontvangen. Tijdens een wandeling door het dorp (foto) en een bezichtiging van het dorpshuis, kreeg ik uitleg over hoe het is om in zo'n klein dorp te wonen. Het lijkt wel of de participatiemaatschappij hier uitgevonden is. Het dorp draait bijna geheel op vrijwillige inzet van de bewoners zelf. Of het nu gaat om het dorpshuis, de kinderopvang, een winkeltje, een voetbalvereniging of de oranjevereniging, alles draait op vrijwilligers hier, mooi om dat eens van dichtbij te zien. Dat maakt ook dat er een grote betrokkenheid van de inwoners is bij allerlei activiteiten. Daardoor is Nieuwer Ter Aa een echte en hechte gemeenschap.

Al voor mijn aantreden heb ik de afspraak gemaakt dat ik met elk van de 11 fracties in de gemeenteraad een vrijdag op stap zou gaan binnen de gemeente. Ik heb de fracties gevraagd mij mee te nemen naar locaties die voor hen belangrijk zijn, waar ze trots op zijn of waar ze mijn aandacht voor willen vragen. Het is voor mij een goede gelegenheid om de leden van de gemeenteraad wat beter te leren kennen. Afgelopen week ging ik in dit kader op stap met de fractie Stichtse Vecht Beweegt. Ik heb veel interessante dingen gezien en gehoord en we hebben openhartig gesproken over hun rol in de lokale politiek. Het letterlijke hoogtepunt van de dag was de beklimming van de grote kerk in Loenen van waaruit ik een prachtig zicht had over de bebouwing langs de Vecht. Ik maakte daar onderstaande foto. Aan het begin van de avond maakten we een wandeling door het pittoreske Vreeland waar we samen hebben gegeten in Lokaal Zuid.


Afgelopen week was ook een moeilijke week. Het bericht dat onze wethouder Henk van Rhee (SGP-ChristenUnie) plotseling in het ziekenhuis werd opgenomen met flinke hartproblemen is hard aangekomen. De berichtgeving sindsdien stelt niet gerust. Ik wens de familie veel sterkte toe in deze moeilijke situatie.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten