zondag 30 augustus 2015

69e Vechtloop

Het was een bewogen week, met aan het begin het hele trieste nieuws van het overlijden van een 14-jarige jongen uit Utrecht in de Maarsseveense Plassen. Het feit dat hij niet kon zwemmen, is hem noodlottig geworden. Ik heb de familie maandag laten weten dat wij meeleven met het grote verlies.

Aan het zomerreces kwam deze week officieel een einde. Mijn zomerstages zijn afgerond, de agenda voor de wekelijkse collegeagenda is weer goed gevuld en ik heb mijn etentjes bij de mensen thuis weer opgepakt. Deze week schoof ik voor het avondeten aan bij bestuur en medewerkers van het C-Fordt in Maarsseveen. Dit soort verdedigingswerken van de Hollandse Waterlinie maken op mij altijd een bijzondere indruk. Met veel inzet hebben zij het C-Fordt gemaakt tot een broedplaats voor kunst, cultuur en recreatie die u echt eens moet gaan bezoeken. Voor een kop koffie kunt u er dagelijks tussen 10.00 en 17.00 uur terecht.    

Donderdagavond zat ik aan de eettafel bij Caroline en Rob Franse in Maarssen voor een empty-nesters diner. Rob nam de moeite om daarover zelf een weblog te schrijven die u hier kunt vinden.

Het was ook de week van de 69e editie van de Vechtloop in Maarssen. Dankzij de inzet van bestuur en 70 vrijwilligers een prachtig evenement. Ik mocht het startsein geven voor de 1,5 en 3 km. voor de kinderen en de 5 en 10 km voor de wat grotere lopers. Uiteraard had ik ook deze keer weer mijn eigen loopschoenen meegenomen.




Woensdagmiddag deed ik de beëdiging van 10 nieuwe Nederlanders. Een keer of 6 per jaar mag ik de papieren overhandigen die behoren bij de Nederlandse nationaliteit. Een gebeurtenis die meestal niet zo veel aandacht krijgt, maar voor de betrokkenen vaak van grote emotionele waarde is. Het is bijzonder om dat te mogen doen.

Het sluitstuk van deze week was het Middeleeuwse dorpsfeest in Vreeland. De Vreelanders vieren het hele jaar al feest in verband met het feit dat men 750 jaar geleden stads

rechten kreeg van de bisschop van Utrecht. Zaterdag was een soort kroon op het jubileumjaar. Reden voor wethouder Jaap Verkroost en mij om in vol ornaat af te reizen naar Vreeland aan de oude grens tussen Holland en Utrecht.

Daar was het jaarlijkse dorpsfeest omgetoverd tot een Middeleeuws dorpsfeest dat volledig in het teken van de Middeleeuwen stond compleet met ridders, wagenspel, roofvogels en -echt waar- heuse Middeleeuwers. Vreemdelingen van buiten de stad die in opstand kwamen toen de toespraak van de burgemeester een beetje te lang dreigde te worden. Gelukkig wisten de stoere herauten samen met veel inwoners uit Vreeland mij uit de handen van deze primitieve vreemdelingen te houden, zodat ik alsnog het feest kon openen met een daverend kanonschot. Het bleef nog heel lang prettig onrustig in het stadje.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten