donderdag 13 augustus 2015

Zomerstage 6, De Sirkel.

Vanmiddag was ik bij kringloopwinkel De Sirkel in Maarssen voor mijn 6e zomerstage van deze week. De medewerkers en vrijwilligers van deze stichting zetten zich dagelijks in om voor goede, maar afgedankte goederen een nieuwe eigenaar te zoeken. Dat ze dat niet onverdienstelijk doen, zag ik aan het grote aantal klanten dat ik, ondanks het warme weer vandaag, tegenkwam in de twee vestigingen van De Sirkel in Maarssen. In de winkel aan de Nassaustraat stonden de mensen zelfs een paar keer in de rij voor de kassa.

Alhoewel De Sirkel bijna 25 jaar geleden werd opgericht, is het nog steeds een winkel van deze tijd. Hergebruik van afval staat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling, ook in de gemeentelijke beleidsnota's. Juist daarom was het goed voor mij om dit proces ook eens met eigen ogen te zien.

Voor mij hadden ze een mooi programma gemaakt waarbij ik als het ware de afvalstromen door de organisatie mocht volgen. Ik werd aan het werk gezet langs het hele traject van het sorteren van ingekomen goederen tot bij de kassa in de winkel. Daar zitten flink wat stappen tussen zoals repareren, taxeren, sorteren, opslaan en uitstallen. Ik maakte kennis met de vriendelijke medewerkers die graag bereid waren om mij een goede toelichting te geven op het werk, dat ze hier met veel plezier doen.

Nadat de winkel was gesloten en de kas was opgemaakt hebben we gezellig wat nagepraat. Ik kom hier vast nog wel eens terug, want als je ergens voor weinig geld leuke spullen kan kopen, dan is het wel bij De Sirkel.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten