donderdag 18 augustus 2016

Zomerstage (4)

Geduld, heel veel geduld. Dat is zo ongeveer de kernkwaliteit van de vrijwilligers van het Senioren Computer Café (SCC) in Breukelen. Vanmorgen meldde ik me om half tien in kamer 2086 van dienstencentrum De Driestroom. In een net iets te klein lokaal staat een batterij pc's opgesteld waar de seniore medemens een computercursus kan volgen. Belangrijker dan die pc's is misschien wel de centrale koffietafel in de ruimte. Daar schoven in de loop van de ochtend heel wat mensen aan met vragen op het gebied van thuisautomatisering, maar ook om gewoon een praatje te maken. Ik merkte dat het SCC daardoor ook een belangrijke sociale functie heeft.

Je zal maar 80 zijn en je computer roept steeds dat de beveiliging niet op orde is. Dan zet je hem uit, maar dan mis je dus ook de email van je kinderen. Voor deze mevrouw was het SCC een uitkomst. Samen hebben we een oplossing gevonden.

Ik merk dat de oudere medemens zich tegenwoordig goed bewust is van het belang van digitale communicatie. Dat bleek ook wel uit de verhalen van mensen die op hoge leeftijd nog een instapcursus gaan volgen. Het beeld van de oudere medemens die niets heeft met automatisering is voor mij vanmorgen toch wat genuanceerd.

Vanmiddag ging ik aan de slag bij hovenier Boonzaaijer in Breukelen. Weer zo'n mooi familiebedrijf. Ooit begonnen in de aannemerij heeft men zich nu toegelegd op het ontwerp, aanleg en onderhoud van tuinen. Daarbij gaat het voor een belangrijk deel om particuliere klanten in Breukelen en wijde omgeving. De hoveniers van Boonzaaijer nemen desnoods het complete onderhoud van uw tuin uit handen.

Na een uitgebreide kennismaking met de familie en een interessante inkijk in het hovenierswerk kreeg ik mijn werkkleding en gingen we op pad. Onder toezicht van een ervaren hovenier mocht ik een heg knippen, gras maaien en onkruid verwijderen. Van een tevreden klant kregen we zelfs koffie aangeboden.

Morgen ga ik aan de slag op een kaasboerderij en bij een tennisclub.

Tot ziens.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten