donderdag 28 februari 2013

Over en Weer


Maandag vertelde ik in mijn weblog over het belang van de menselijke maat en identiteit van mensen. Vanmiddag heb ik gemerkt dat binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Lelystad dit belang ook terug te vinden is in de werkwijze van de werkers in de jeugdzorg..

Elk jaar bezoek ik de Flevolandse gemeenten om met eigen ogen te zien hoe het jeugdbeleid van de gemeenten aansluit op de jeugdzorg. Vanmiddag was ik samen met wethouder Meta Jacobs (foto) bij de basisschool De Vuurtoren, midden in de Zuiderzeebuurt. Daar kregen we uitleg wat men doet wanneer kinderen niet voldoende tot leren en ontwikkelen komen door omstandigheden buiten de school. Ik heb gezien dat daarbij het kind en het gezin centraal staat. Geen eenheidsworst maar de individuele aanpak waarbij belangrijk is wat het kind of het gezin nodig heeft om verder te komen.

Daarnaast heb ik vandaag ook weer gezien dat een aantal gezinnen zodanig veel problemen heeft dat de steun en hulp heel lang nodig blijft, soms we jaren lang. Lelystad werkt voor deze gezinnen met een methode die ze 'Over en Weer' noemen. Daarbij krijgt het gezin intensieve ondersteuning op moment dat het nodig is en lichtere ondersteuning als het gezin meer zelf aan kan. De gemeente en de provincie hebben de afgelopen jaren samen een steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van deze werkwijze, die nu succesvol is.

Op 1 januari 2015 gaat de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg over van de provincie naar de gemeenten. Lelystad werkt met de andere Flevolandse gemeenten samen om zich op die overdracht voor te bereiden. Dat is ook nodig want de gemeente is te klein om alle soorten van zorg zelf te gaan doen. De gemeente gaat de jeugdzorg na deze overdracht organiseren vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin.  Projecten als Over en Weer maar ook de aansluiting van zorg en onderwijs met projecten als Sterk in de Klas gaan daar enorm bij helpen. Het is fijn om te constateren dat de gemeente in haar beleid aansluit bij wat draagvlak heeft bij de partners!

Na afloop van het werkbezoek hebben we nog een foto gemaakt met alle mensen die vandaag  aanwezig waren en samenwerken om de zorg voor jeugd in Lelystad perfect te organiseren. 

Ik kijk met veel belangstelling uit naar de invulling van de transitie en transformatie in Lelystad en in de andere gemeenten in Flevoland.

Voor meer informatie over de voortgang van de voorbereidingen jeugdzorg van de gemeente kunt u ook nog terecht op www.lelystad.nl

Tot ziens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten