vrijdag 18 november 2016

Kindermishandeling

Tot en met 20 november vindt de Week tegen Kindermishandeling plaats. Afgelopen maandag heb ik bij de ingang van het gemeentekantoor twee speciale stickers geplakt met de tekst ‘Doorbreek de cirkel van geweld’. Met deze stickers vraag ik aandacht voor kindermishandeling en laat ik weten dat kinderen die het slachtoffer zijn van geweld in het uiterste geval bij mij terecht kunnen. Kindermishandeling is een serieus onderwerp. Ik breng dit onder de aandacht; niet omdat kindermishandeling in Stichtse Vecht meer voorkomt dan in de rest van Nederland, maar omdat ik vind dat elk kind dat in de knel zit aandacht verdient.
Jaarlijks worden in Nederland 119.000 kinderen mishandeld. Dat is net zoveel als een volle Amsterdam Arena en de Rotterdamse Kuip samen. Gemiddeld telt elke schoolklas één slachtoffer. Daarbij gaat het niet alleen om fysieke mishandeling, maar ook om emotionele en fysieke verwaarlozing, seksueel misbruik, getuige zijn van huiselijk geweld en het slachtoffer zijn van vechtscheidingen.

Als voorzitter van de Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik deed de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan een oproep aan zijn collega’s in de bres te springen voor kinderen die te maken hebben met mishandeling. Hij riep ons op alle krachten in onze gemeenten aan te spreken om dit probleem aan te pakken. Burgemeesters spelen volgens hem een belangrijke rol bij het vergroten van de veiligheid van kinderen. Van der Laan vroeg hen de deuren van de gemeentehuizen in noodgevallen open te zetten voor jeugdige slachtoffers van mishandeling, die vastlopen en hun verhaal kwijt moeten. Juist thuis, op de plek waar kinderen veilig zouden moeten zijn, vindt het meeste geweld plaats.

Kinderen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld of misbruik kunnen er hun hele leven last van blijven houden. Zo vroeg mogelijk ingrijpen en de cirkel van geweld doorbreken is van groot belang.  Daarom steun ik het initiatief van mijn Amsterdamse collega van harte. Het sluit naadloos aan op de nieuwe verantwoordelijkheden van gemeenten voor de zorg, hulp en ondersteuning van kinderen en gezinnen.

Ik zet graag de deuren van het gemeentekantoor open voor jeugdige slachtoffers van mishandeling, die daar via de normale weg niet mee naar buiten komen. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten bij wie ze terecht kunnen of waar ze veilig zijn of waarbij de reguliere hulpverlening niet langer werkt.  Kinderen moeten ook kunnen rekenen op hun burgemeester die zich in noodsituaties over hen ontfermd.

Verder is het belangrijk dat kinderen het gevoel hebben dat het echt veilig is om bij de burgemeester aan te kloppen. Zij moeten in het gemeentehuis een veilige plaats vinden. Ik wil de kinderen een luisterend oor bieden en op weg helpen bij het vinden van de juiste hulpverlening. Onze medewerkers aan de receptie hebben instructies gekregen hoe te handelen als er een kind op het raam klopt.

Tot ziens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten