vrijdag 14 november 2008

Nature

'Leiden is one of the country's centres for physical sciences. With a population of 117,000 it lies in the Holland region, a highly urbanized ring in the west of country and one of the most densely populated areas of the world. An old windmill, quiet canals, flocks of cyclists and the odd coffee shop remind one that this is the land of Vincent van Gogh, cyclist Joop Zoetemelk an pragmatic cannabis policies. But just below Leiden's tourist-pleasing surface is a rich and active tradition of science. The Leiden Bioscience Park is one of the oldest and largest in Europe.'

In tegenstelling tot wat je zou denken is deze mooie tekst is niet bedacht door een aantal duurbetaalde marketing experts. Het is een stukje tekst uit een veel groter artikel over Leiden dat eind Oktober verscheen in het gezaghebbende wetenschappelijke blad Nature. Het artikel is geschreven door Quirin Schiermeier, een duitse correspondent van Nature.
Het is geweldig om te lezen hoe men in het buitenland aankijkt tegen onze stad en hoe belangrijk de Universiteit en het Bio Science Park daarbij is. Wat mij betreft een mooie aanleiding voor een stukje in de goed nieuws rubriek van het Leidsch Dagblad.

Klik hier voor het hele artikel in Nature.

Tot ziens.

donderdag 13 november 2008

Maandag

Vanmiddag hebben collega John Steegh en ik een gesprek gehad met wijkverenigingen en omwonenden van de Morspoort om te praten over de ontwikkeling van een parkeergarage op deze locatie. Op basis van het huidige coalitieakkoord gaan we op deze plaats een tijdelijke parkeervoorziening realiseren. Een aantal mensen had via de pers al laten horen niet zoveel te zien in de bouw van een parkeervoorziening zo dicht bij hun wijk. Het was dus best een beetje spannend om de mening van deze mensen te vernemen over de plannen die we tot nu toe hebben uitgewerkt.

Het werd een prettig en informatief gesprek. We hebben alle voor- en nadelen van ons plan gepresenteerd en geluisterd naar de opmerkingen van de bewoners. We zijn het eens over het feit dat er in de buurt een parkeerprobleem is dat we samen moeten oplossen. Hoe we dat precies moeten doen, daar gaan we op basis van het gesprek van vandaag nog eens goed over nadenken.
Toen ik vanavond terug naar huis ging, ben ik nog even langsgeweest bij de nieuwe vestiging van het bedrijf Maandag aan de Schipholweg. Daar mocht ik samen met de vestigingsmanager een lint doorknippen en daarmee deze nieuwe vestiging formeel openen. Leuk nieuw bedrijf voor Leiden. Op hun site is te lezen dat Maandag® interim-professionals detacheert die van hun werk houden. Ik wens ze veel succes.

Tot ziens.

Respect

Vandaag was het Dag van Respect in Nederland. Ook in Leiden dus. Ik mocht vanmorgen namens de gemeente minister Ernst Hirsch Ballin verwelkomen in Leiden. Hij was naar de Leidse Merenwijkschool gekomen om de jongens en meisjes op deze school iets te vertellen over zijn ministerie in relatie tot het begrip respect.

Er is veel afstand tussen de wereld van deze minister van Justitie en de wereld van de kinderen in de Leidse Slaaghwijk. Toch deed de minister zijn best om deze kloof voor een keer te overbruggen. De kinderen gedroegen zich voorbeeldig en stelden allerlei vragen. Het was duidelijk, de minister had gezag en kreeg respect.

Tot ziens.

woensdag 12 november 2008

Akkoord

Als wethouder Personeel mag ik namens het gemeentebestuur overleg voeren met de ambtenarenbonden over allerlei arbeidsvoorwaardelijke onderwerpen. We noemen dat het Georganiseerd Overleg en we komen een keer of vier per jaar bij elkaar. Tijdens die overeenkomst onderhandelen we over allerlei zaken op het gebied van arbeidsvoorwaarden, voor zover er niet op centraal niveau afspraken zijn gemaakt met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Het komt niet zo vaak voor dat de onderwerpen die in dit overleg aan de orde komen mijn dagboek halen. Vandaag is dat echter anders. Vandaag konden wij onze handtekening zetten onder een overeenkomst waarin de spelregels worden afgesproken voor ons programma Regie op Maat. Dat is het programma waarin we de slagvaardigheid van de gemeentelijke organisatie gaan verbeteren door een aantal onderdelen te verzelfstandigen. Dat kan veel gevolgen hebben voor de medewerkers binnen onze organisatie. Daarbij is het belangrijk dat we een fatsoenlijk werkgever zijn. Ik vind dat wij mensen die zich vaak al heel lang voor de gemeente hebben ingezet behoorlijk moeten behandelen. Daar hebben mensen recht op. Over de manier waarop we binnen Regie op Maat met elkaar omgaan, hebben we de afgelopen tijd goede afspraken gemaakt met de bonden. Onder die afspraken hebben we tijdens het overleg van vanmorgen onze handtekeningen gezet (zie foto).

Tot ziens.

dinsdag 11 november 2008

Tevreden

In 1990 begon ik mijn politieke loopbaan als lid van de gemeenteraad in Hillegom. Mijn fractie maakte destijds deel uit van de oppositie en ik was o.a. woordvoerder op het beleidsterrein Personeel en Organisatie. Een van de grote successen uit die tijd was het feit dat ik een meerderheid had gekregen voor een motie waarmee het college werd opgedragen om het personeelstevredenheidsonderzoek structureel in te voeren in de organisatie. Ik kende dat onderzoek destijds uit het bedrijfsleven, maar binnen gemeenten was het toen nog een redelijk onbekend instrument.

Vanavond hadden we in Leiden het jaarlijkse begrotingsdebat. Als wethouder Personeel en Organisatie kreeg ik te maken met een motie van de oppositie om in Leiden een personeelstevredenheidsonderzoek te houden in 2009. Mijn advies aan de gemeenteraad was deze motie af te wijzen. Tevergeefs, de motie werd even later met algemene stemmen aanvaard. Het kan verkeren.

De gemeente Leiden heeft begin dit jaar een omvangrijke reorganisatie doorgevoerd onder de naam 'Anders Werken'. Voorafgaand aan deze reorganisatie hebben wij in samenwerking met de Hogeschool Leiden een uitgebreid en gedegen onderzoek gedaan naar het welbevinden van onze medewerkers. De afspraak is toen gemaakt om een dergelijk onderzoek na één jaar te herhalen om daarmee de effecten van het reorganisatieproces goed te kunnen meten. Momenteel loopt dat tweede onderzoek en begin volgend jaar krijgen we de uitkomsten gepresenteerd. Blijkbaar ben ik er niet in geslaagd om de gemeenteraad te overtuigen van de kwaliteit van dit onderzoek. Als gevolg daarvan worden onze medewerkers volgend jaar zelfs twee keer gevraagd naar hun mening. Dat is wat mij betreft nog steeds beter dan helemaal niet. Ik ben immers al 18 jaar overtuigd van de voordelen van het medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Tot ziens.

Zweden

Zweden heeft naast zes medische universiteiten en diverse incubators een indrukwekkende staat van dienst met grote farmaceutische bedrijven zoals: AstraZeneca, Electra, Gambro, Pharma en meer dan 800 kleinere bedrijven. Daarbij heeft Zweden een van de beste pijplijnen voor farmaceutische productontwikkeling.

Onder leiding van de Zuid-Hollandse gedeputeerde van Economische Zaken, Asje van Dijk, gaat de Kennisalliantie op 27 november met een delegatie naar Stockholm voor een werkbezoek. Stockholm weet kennis, onderwijs en bedrijvigheid zó bijeen te brengen dat het in Europa voorop loopt en op wereldschaal een zesde plek bekleedt.

Stockholm is daardoor een plek waar ik als bestuurder iets kan leren over de manier waarop we het in Leiden nog beter kunnen doen met ons Bia Science Park. Het college heeft vanmorgen ingestemd met mijn deelname aan deze reis. Een en ander wel onder voorwaarde dat ik verslag doe van mijn bevindingen. En waar kan ik dat beter doen dan op mijn weblog. U hoort dus nog van mij.



Tot ziens.

vrijdag 7 november 2008

Te koop

Vanavond mocht ik de nieuwe feestverlichting in de Haarlemmerstraat ontsteken. Op initiatief van de winkeliersvereniging Haarlemmerstraat is er dit jaar, na jarenlange trouwe dienst, afscheid genomen van de alom bekende feestverlichting. In de nieuwe verlichting is het Leidse stadswapen in ieder ornament opgenomen, dus veel Leidser kan het eigenlijk niet.

Ik heb overigens begrepen dat de oude verlichting nog niet is afgeschreven en daarom nu te koop wordt aangeboden.

Tot ziens.

donderdag 6 november 2008

NFIA

De Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) is onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en is opgezet om buitenlandse bedrijven te adviseren en informeren over vestigingsmogelijkheden in Nederland. Kantoren van deze organisatie bevinden zich in de Verenigde Staten, de UK en Ierland en in veel verschillende plaatsen in het verre oosten. Eens per jaar komen alle NFIA vertegenwoordigers uit de hele wereld in Nederland bij elkaar. Onderdeel van hun programma is dan een bezoek aan een belangrijke regio in Nederland.

Vandaag mocht ik de mensen van NFIA in Leiden ontvangen. Tijdens een bijeenkomst in het Holiday Inn kreeg ik de gelegenheid om nog eens helder uiteen te zetten waarom Leiden 'the place to be' is wanneer het gaat om internationale life science bedrijven. Daarna hebben deze mensen een rondleiding gekregen door het Bio Science Park.

Volgende week vertrekken de NFIA mensen weer naar hun vestigingen.

Tot ziens.

dinsdag 4 november 2008

Tour

Vanmiddag was er een bijzondere reunie in het Leidse stadhuis. Dit jaar is het 30 jaar geleden dat Leiden startplaats was van de Tour de France. Een gebeurtenis die destijds zoveel indruk heeft gemaakt dat er in wielerkringen ook nu nog met grote regelmaat teruggekeken wordt naar die tijd. Voor een groot aantal liefhebbers was dat aanleiding om vandaag een reunie te organiseren voor de Leidse wielerliefhebbers en de grote namen van weleer.

Zo kon het gebeuren dat ik vanmiddag als wethouder Sport de hand mocht schudden van grote namen als Jan Janssen, Joop Zoetemelk en Rini Wagtmans, maar ook met de heer Vis, burgemeester uit die tijd. In het middelpunt van de belangstelling stond ook Joop Riethoven, de Leidse ereburger die zich vele tientallen jaren heeft ingezet voor de wielersport in Leiden. Zowel Jan Janssen als burgemeester Henri Lenferink onderstreepten nog eens hoe belangrijk de rol van Joop is geweest in onze stad. Joop Riethoven (foto) was zichtbaar onder de indruk.

Vanmiddag hing een uurtje weer de sfeer van destijds in onze burgerzaal. Het was een groot genoegen om dat mee te maken. Bijna zou je wensen dat we de Tour nog eens een keer naar Leiden halen.

Tot ziens.

maandag 3 november 2008

Leids Lekkers

Echte Leidenaren houden wel van een hapje en drankje. Vandaar dat er in de historische stad Leiden volop gezellige eet- en drinkgelegenheden te vinden zijn. Van sjiek en uitgebreid tot studentikoos en snel: er is voor elk wat wils. Maar niet alleen de Sleutelstad is boordevol lekkers, ook vlak daarbuiten zijn in dit opzicht aantrekkelijke plekjes te vinden.

Al deze gelegenheden zijn vanaf vandaag te vinden in de nieuwste editie van LeidsLekkers. Een prachtig boekwerkje waarvan ik vandaag samen met collega wethouder Cees Wassenaar uit Leiderdorp het eerste exemplaar in ontvangst mocht nemen uit handen van Joost Blijie, onze centrummanager. Het is een prachtig boekje geworden met de mooiste restaurants in de stad.
Tot ziens.

zaterdag 1 november 2008

Steen

Namens het college van Burgemeester en Wethouders was ik vanmiddag weer even terug in mijn oude dorp Warmond. Ik was daar om getuige te zijn van de start van de 1e Warmondse kunstweek en de onthulling van een borstbeeld van Jan Steen. Het borstbeeld staat aan de Gemeentehaven in Warmond, tegenover het huis waar Jan Steen heeft gewoond.

Warmond profileert zich deze week als het enige echte kunstdorp van de regio. Naast de talrijke galleries in de romantische Dorpstraat waren ook de ramen van de woonhuizen voorzien van allerlei vormen van kunst. Leuk om te zien dat iedereen mee doet om er een succes van te maken. Collega wethouder Bert Homan van Teylingen schetste in het welkomstwoord zijn droom: een Jan Steen overzichtstentoonstelling in Warmond in 2012, het jaar dat het Jan Steen 333 jaar geleden overleed. Dat lijkt me een hele mooie ambitie.

Tot ziens.

Starters

Vanmorgen even een uurtje rondgelopen op de startersdag die de Kamer van Koophandel vandaag organiseerde in de Groenoordhallen. Startende ondernemers vonden hier een schat aan informatie die handig is bij het opzetten van een eigen onderneming. Het was een drukbezocht evenement waar duizenden ondernemers in de dop hun licht kwamen opsteken.

Tijdens de Startersdag werden uiteenlopende presentaties gehouden over fiscale en juridische zaken, de geautomatiseerde boekhouding, algemene voorwaarden en starten als freelancer of zelfstandige zonder personeel (ZZP’er). Op de informatiemarkt stonden standhouders zoals accountants, advocaten, de belastingdienst, banken en natuurlijk de Kamer van Koophandel. Deze specialisten beantwoordden startersvragen en boden diensten en producten aan. Ook de gemeente was natuurlijk aanwezig. Het gemeentelijke ondernemersloket is een belangrijk startpunt voor nieuwe ondernemers in Leiden.

Tot ziens.