dinsdag 8 juli 2008

Verbouwen

'Verbouwing stadhuis maanden vertraagd' zo kopte het Leidsch Dagblad vandaag. Blijkbaar is vertraging van projecten in deze stad nog steeds nieuws, want naar aanleiding van dit artikel heb ik inmiddels ook de mensen van Radio West aan de lijn gehad.

Aangezien ik als wethouder de eerst verantwoordelijke ben voor de gemeentelijke gebouwen valt ook de restauratie van de 2e etage van het stadhuis onder mijn verantwoordelijkheid. Bestuurlijk gezien een risicovol project omdat ook de werkkamers van de collegeleden op deze verdieping ondergebracht zijn. Er zijn zelfs mensen die onderhoud van de eigen werkkamer zo ongeveer gelijk stellen aan misbruik van gemeenschapsgeld voor privedoeleinden. Zo schreef de immer genuanceerde Toedeledoki op de site van het Leidsch dagblad al direct de volgende reactie:

Ze zorgen wel goed voor zichzelf en de zijnen nietwaar: mooi werkkamertje in het stadhuis, ambtenarenvrindjes in het veel te duur gekochte en verbouwde oude Belastingkantoor, verslaafden in het sjiek verbouwde Joods Weeshuis............. En bewoners maar betalen voor betaald parkeren in Noord, onzinnige schaamlappen enzovoorts............

En dat terwijl bijvoorbeeld de stoelen op de wethouderskamers na vele jaren uitstel van de restauratie tot op de draad versleten waren, de rafel er bij hingen en vele jaren oude bruin geworden vochtplekken zichtbaar waren. Ik schaamde me zo nu en dan om daar de mensen uit de stad op te ontvangen. Ik weet zeker dat Toedeledoki ze zelf allang naar de kringloopwinkel zou hebben gebracht.

Ik doe erg mijn best om juist dit project onder controle te houden. Toch ben ik niet geschrokken van de vertraging bij juist dit project. Het interieur van de 2e etage maakt namenlijk onderdeel uit van het rijksmonument. Restauratie dient daarom onder de strikte begeleiding van een deskundige restauratiecommissie te gebeuren. Stoffen die gebruikt worden om het meubilair te bekleden moet aansluiten bij de stijl die destijds door architect Blaauw is bedacht. En dat is niet altijd makkelijk. De zoektocht naar de juiste materialen neemt zoveel tijd in beslag dat het project in tijd flink is uitgelopen.

Dat geldt overigens helemaal niet voor de financiele kant van deze operatie. We blijven met dit project zorvuldig binnen het beschikbaar gestelde budget, want op is op. Ik weet immers maar al te goed hoe gevoelig het ligt met de eigen kamers.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten