Samen met
collega-bestuurders uit de regio zat ik onlangs weer in de schoolbanken om me
te verdiepen in het onderwerp crisiscommunicatie. Het burgemeestersambt en
crisiscommunicatie horen bij elkaar. Bij
een crisis of incident van enige omvang, heeft een burgemeester tegenwoordig steeds
meer een rol als ‘maatschappelijk crisismanager’. Daar hoort een goede communicatie bij, zodat u precies weet waar u
aan toe bent.
In de manier waarop wij
communiceren is de afgelopen 20 jaar veel veranderd. We zijn ons steeds meer bewust
van de belangrijke rol die u heeft bij de totstandkoming van allerlei
maatregelen, en daarom informeren we u daarover op een toegankelijke manier.
Daarnaast heeft ook de techniek grote invloed gehad. Doordat tegenwoordig bijna
iedereen met de snelheid van het licht berichten kan versturen over het
internet, heeft ook de gemeente zich moeten aanpassen.
Ik geef u een voorbeeld. Toen ik
bijna 20 jaar geleden in mijn toenmalige woonplaats wethouder werd, was het regel dat je bij ingrijpende besluiten
altijd een brief stuurde aan de inwoners die daar het meeste belang bij hadden. We wilden immers niet dat zij het uit
de krant moesten lezen. Het persbericht stuurden we pas de volgende dag uit.
Vandaag de dag is de kans groot
dat een scan van de brief die door de gemeente is verstuurd in een mum van tijd
rondgaat op internet. Wie die dag op zijn of haar werk zit, verneemt het nieuws
dan waarschijnlijk ergens onderweg of tijdens het werk via sociale media. De
brief vindt u pas op de mat als u aan het eind van de werkdag thuis komt.
Wanneer het gaat
over communiceren tijdens een crisis is de wereld misschien nog wel meer
veranderd. Als er morgenmiddag een tankwagen met giftige stoffen in uw buurt
lek raakt, is de kans groot dat u het nieuws eerst via Twitter of Facebook
hoort. Getuigen staan binnen vijf minuten de media te woord, waardoor zij
eigenlijk de crisiscommunicatie overnemen. Dat gaat met een snelheid waar wij als gemeente niet tegenop kunnen. Die
snelheid is natuurlijk mooi, maar er kleeft een groot nadeel aan: u weet nooit
zeker of deze informatie klopt.
Als burgemeester heb ik de plicht om u als inwoner over een crisis te informeren. Anders dan bij
de sociale media kunt u er altijd op rekenen dat u kunt vertrouwen op mijn
informatie. Ik zal in zo’n situatie
communiceren wat ik weet, maar ook wat ik niet weet. Bovendien zal ik aangeven
wat u kunt doen om schade en meer slachtoffers te voorkomen. Daarbij gebruiken we
natuurlijk wel moderne middelen, maar als dat nodig is kunnen we ook de
geluidswagens nog door de straten sturen.
Ik ga me tot in de puntjes
voorbereiden, zodat ik er klaar voor ben als de sirene onverhoopt een keer
gaat. Laten we hopen dat het totaal overbodig zal zijn.
Tot ziens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten