zaterdag 22 april 2006

Koeiendans

Het is wel even wennen aan mijn nieuwe agenda. Ik had me nog zo voorgenomen om hier wat eerder verslag te doen van mijn ervaringen, maar het is naar het weekend doorgeschoven. Ik beloof beterschap.

Die agenda loopt trouwens vol zonder dat ik daar om hoef te vragen. Als dat zo door gaat kom ik de komende maanden de deur van het stadhuis niet meer uit en ben ik definitief onbereikbaar. En dat is precies wat ik niet wil. Als bestuurder wil ik vooral zichtbaar en bereikbaar blijven. De afgelopen week hebben we als college goede afspraken gemaakt over de manier waarop wij onze nieuwe bestuursstijl gaan invullen. Persoonlijk zal ik de komende tijd in ieder geval 1 dag per week gaan vrijhouden om buiten het stadhuis te zijn en contacten in de stad te leggen. Er komt een collegebreed spreekuur en zelf wil ik dat nog aanvullen met iets van een een telefonisch spreekuur en de mogelijkheid van e-mail aan de wethouder. Ik maak er al heel lang een gewoonte van om snel een reactie te geven aan alle mensen die mij per e-mail benaderen. Zolang niet iedereen hiervan tegelijk gebruik maakt, heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat.

Naast afspraken over bestuursstijl hebben we de afgelopen week intensief gewerkt aan de teamvorming binnen het college. Daarvoor zijn we anderhalve dag de 'hei' op geweest. Met dat team zit het wel goed, ik heb er een stel prima collega's bijgekregen. Zowel in persoonlijk opzicht als met betrekking tot onze politieke denkrichting vormen we een goed team.

Deze week zat ik ook voor de eerste keer bij de commissie Ruimte en Bereikbaarheid. De komende tijd spreken we daar vooral nog over zaken die door het vorige college in gang zijn gezet. Daardoor mis ik wat achtergrondinformatie, maar dankzij een uitstekende ambtelijke ondersteuning had ik me goed kunnen voorbereiden. Een onderdeel van de vergadering was een hoorzitting over het nieuwbouwplan van het ROC Leiden aan de Lammenschansweg. Een ouderwetse botsing van belangen. Buurtbewoners die het bouwvolume veel te groot vinden voor hun buurt tegen een onderwijsinstelling die zit te springen om betere huisvesting. Er vielen 'grote' woorden tijdens de hoorzitting. De commissieleden zullen tijdens de volgende vergadering op 9 mei een keuze moeten maken. Dan mag ik ook namens het college een standpunt innemen. Tot die tijd zal ik me grondig verdiepen in beide belangen.

De week eindigde met de Leidse Singelloop. Samen met collega Paul Jonas heb ik de 6,4 kilometer in een half uurtje gelopen. Dat past mooi in ons streven om meer de straat op te gaan en het leverde een aantal leuke reacties op.

Vanmorgen las ik het afscheidsinterview met oud wethouder Ruud Hessing in het Leidsch Dagblad. Altijd lezenswaardig dat soort interviews. Ze hebben wel iets weg van een koeiendans. (Koeien die de hele winter op stal hebben gestaan en in de lente weer naar buiten mogen, gaan hun nieuwe vrijheid vaak met uitbundig springen tegemoet). Ruud zegt een aantal aardige dingen in zijn interview, maar maakt daarbij wel een denkfout. Hij verwijt het college slapheid op tal van standpunten zoals de RijnGouwelijn en Oostvlietpolder. Ruud weet als voormalig D66 wethouder natuurlijk heel goed dat niet het college, maar de gemeenteraad het hoogste orgaan binnen de gemeente is. De genoemde standpunten zijn dus de mening van een democratisch gekozen gemeenteraad. Het is de taak van het college om daaraan krachtig uitvoering te geven.

Tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten