donderdag 21 augustus 2008

City Hall

Na mijn omzwervingen binnen de Leidse economie kwam ik vandaag voor mijn laatste stageadres bij café restaurant City Hall. Deze uitgaansgelegenheid was mij welbekend, niet in de laatste plaats omdat het gevestigd is in het stadhuis. Dicht bij huis dus.

Ruim vijf jaar geleden is dit deel van het stadhuis verbouwd tot een sfeervol café en restaurant. Inmiddels is het bedrijf zo succesvol dat het ook een echte uitgaansgelegenheid is geworden. Daarnaast is er een aparte zaal waar borrels en recepties gegeven kunnen worden. Ideaal voor bruidsparen die even ervoor in de bovengelegen trouwzaal van het stadhuis in de echt verbonden zijn.

Zoals de meeste Leidse bedrijven kan City Hall altijd goede mensen gebruiken. Het vinden van goed personeel is moeilijk. Mensen die zich aanmelden moeten niet alleen enthousiast, maar ook zeker flexibel zijn wat werkuren betreft. Momenteel werken er ruim vijftig mensen, waarvan tien in de keuken en de rest in de bediening. De dagelijkse leiding is in handen van drie bedrijfsleiders, waarvan mijn stagebegeleider Cleo Lalopua er een is.

Ik maakte gelijk een slechte beurt bij Cleo door te laat te komen op mijn eerste werkdag. Ze had gelukkig begrip voor mijn uitleg: ik wilde graag Olympische waterpolofinale zien tussen Amerika en Nederland, omdat drie van de Nederlandse speelsters uitkomen voor de Leidse sportclub ZVL. Ik was natuurlijk ongelofelijk blij toen de waterpolosters goud wonnen! Wat mij betreft reden om vandaag alvast alles in het werk te stellen om voor volgende week een huldiging voor te bereiden.

Nadat ik met Cleo de finale had doorgenomen, vertelde ze mij iets over de geschiedenis van het bedrijf en de werkzaamheden die ik vandaag mocht doen. Gehuld in een zwart shirt en een lang schort mocht ik 'luiklopen', namelijk bestellingen van de bar of keuken naar de tafels brengen en de tafels na afloop leegruimen en schoonmaken.

Vanaf een uur of vier kwamen alle directies van de bedrijven waar ik de afgelopen twee weken heb meegelopen langs om na te praten en met elkaar kennis te maken. Ik werd toen gepromoveerd van luikloper naar wijkloper: ik mocht ook bestellingen van mijn gasten opnemen. Op een enkel foutje na ging het bedienen me volgens mij wel aardig goed af, ik mag in ieder geval terugkomen bij City Hall!

Tijdens de borrel voor de directies van de verschillende bedrijven heb ik iedereen uiteraard ontzettend bedankt voor de bereidwilligheid mij een dag als stagiair te laten meelopen. Ook de ambtenaren die mij de afgelopen weken hebben geholpen bij de organisatie van deze bezoeken heb ik nog eens apart genoemd. Dankzij al deze mensen heb ik de Leidse economie van een andere kant leren kennen en hebben deze acht mooie Leidse bedrijven de kans gekregen op een informelere manier met hun wethouder Economische zaken van gedachten te wisselen. Ik ga de komende tijd zeker (met mijn collega-wethouders) kijken hoe we bij onze besluiten nog beter rekening kunnen houden met de belangen van de ondernemers in de stad zodat we de Leidse economie nog meer kunnen stimuleren.
Een kleine stap heb ik in ieder geval al gemaakt: tijdens de borrel zijn er al heel wat visitekaartjes over en weer uitgereikt, dus wie weet gaan mijn stagebegeleiders in de toekomst met elkaar zaken doen!

Vanaf volgende week gaat het normale werk weer langzaam beginnen. Aan mij om de ervaringen uit de stages van de afgelopen weken te gebruiken bij het werk in het komende jaar. Ik heb de aanwezige ondernemers opgeroepen me daarbij te volgen en zo nu en dan eens te laten weten wanneer het niet goed gaat. De ondernemers hebben mij vervolgens bedankt voor de aandacht die ik de afgelopen weken had voor de bedrijven in de stad.

Volgend jaar is er weer een zomerreces. Of ik dan weer stages ga lopen weet ik nu nog niet. Mocht u suggesties hebben dan hoor ik dat graag.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten