woensdag 22 juni 2011

Samson

De commissie-Samson doet onafhankelijk onderzoek naar seksueel misbruik van minderjarigen die onder verantwoordelijkheid van de overheid in instellingen of pleeggezinnen zijn geplaatst. Vandaag deed deze commissie verslag van de analyse die ze heeft uitgevoerd over 500 meldingen van seksueel misbruik in de jeugdzorg die men heeft ontvangen. De commissie meldt dat ruim 65% van de meldingen betrekking heeft op misbruik dat minimaal 1 jaar aanhield. In ruim 33% gaat het om misbruik dat valt in de categorie 3-10 jaar. De commissie zegt dat 15% van de gevallen dagelijks werden misbruikt en in ruim 44% werden kinderen wekelijks of meerdere keren per week misbruikt. Met grote afschuw heb ik deze uitkomsten gelezen. Dit mag nooit gebeuren. De norm is wat mij betreft dat je met je handen van de kinderen afblijft. Mensen die zich daar niet aan houden moeten keihard aangepakt worden.

Een van de belangrijkste taken van een overheid is zorgen voor de veiligheid van mensen, zeker als deze behoren tot de meest kwetsbare groepen zoals bij hele jonge kinderen het geval is. Zelf merk ik dat het me enorm motiveert om me juist voor deze kinderen in te zetten. Het nieuws van vandaag is voor mij nog eens extra reden om op dit punt waakzaam te blijven en betrokken instanties steeds weer aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Als het gaat om de bescherming van deze kwetsbare kinderen is niets me te gek. Daar mag u mij 24 uur per dag op aanspreken.

Ieder kind dat dit overkomt is er een teveel, maar gelukkig gaat het heel vaak goed. Het onderzoek van commissie Samson betreft 1945 tot heden. De jeugdzorg heeft in de onderzoeksperiode ruim 3 miljoen kinderen geholpen o.a. door het bieden van een veilig opvoedingsklimaat. Het overgrote deel van de medewerkers en pleegouders blijft verre van dit soort overtredingen.

Blijft staan: elk kind dat slachtoffer wordt van seksueel misbruik is er een teveel.

Location:Lelystad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten