dinsdag 6 augustus 2013

Zomerstage 2, stichting Welzijn

Op de tweede dag van mijn zomerstage was ik vandaag bij de stichting Welzijn Lelystad. In tegenstelling tot de andere dagen was het vandaag eigenlijk een soort 'luisterstage'. Als verantwoordelijk gedeputeerde voor Jeugdzorg heb ik vandaag weer veel interessante praktijkinformatie meegekregen.

Het was vooral luisteren naar mensen met klinkende functienamen zoals vrijetijds-coach, jongeren-coach, talentmanager, multidisciplinair teamleden en mantelzorgondersteuner. Deze sector blijft er sterk in om functienamen te bedenken die je uit moet leggen. Behalve de directeur dan, die heet overal directeur.

Ik heb vandaag weer eens gemerkt met hoeveel gedrevenheid men aan het werk is om de sociale samenhang in de stad te bevorderen. Zij zorgen ervoor dat ook de mensen die het wat minder hebben een eerlijke kans krijgen in onze samenleving. Men doet dat niet door problemen van mensen over te nemen, maar wel door mensen te helpen eigen problemen op te lossen. Daarbij krijgen ze gelukkig veel steun, niet in de laatste plaats van de gemeente.

Bijzonder was een kijkje dat ik kreeg bij de Summer 's Cool. Een activiteit waar kinderen gedurende een week samen de dag doorbrengen en allerlei sport- en spelactiviteiten doen. Het gaat om kinderen waarvan de ouders geen geld hebben voor een vakantie. Jammer genoeg zijn er zoveel aanmeldingen voor deze activiteit dat niet alle kinderen die dat nodig hebben geplaatst kunnen worden.

Tenslotte, heb ik uitgebreid gesproken met Teresa Sarkani en Annica Bijma. Het gesprek ging over jonge mantelzorgers, kinderen die zonder dat ze daar zelf om gevraagd hebben belast worden met de zorg voor een zieke ouder of ander familielid. Je staat daar niet elke dag bij stil, maar er zijn kinderen voor wie de jeugd vooral bestaat uit het naar school gaan en de zorg voor een ziek familielid. Daardoor is er soms weinig tijd over voor dingen die jongen mensen normaal doen, zoals het onderhouden van sociale contacten. Juist deze jonge mensen kunnen voor ondersteuning, maar ook voor af en toe een blijk van waardering, terecht bij de medewerkers van Welzijn Lelystad zoals Teresa en Annica. Hulde!

Na afloop van ons gesprek zijn we nog even op de foto gegaan waarna ik mijn tweede stagedag kon afsluiten.

Morgen ben ik voor mijn stage bij www.dop-en-erwt.com. Wat ik daar precies ga doen leest u hier morgen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten