woensdag 14 augustus 2013

Zomerstage 6, De Stentor

Voor mijn laatste zomerstage was ik vandaag in Dronten bij de regioredactie van De Stentor. Ik was blij met de uitnodiging die ik van hen had gekregen en eerlijk gezegd kwam hij ook een beetje als een verrassing. Politiek en journalistiek hebben immers altijd een wat gecompliceerde verhouding met elkaar. Aan de ene kant hebben we elkaar hard nodig, maar tegelijk hebben we er belang bij om onafhankelijk van elkaar te blijven.

Een goed beeld van een normale gang van zaken op de redactie, kreeg ik vandaag niet. Als gevolg van een grote computerstoring binnen het Wegenerconcern stonden de beeldschermen in het redactiekantoor al geruime tijd op zwart toen ik binnenkwam. Dat alles betekende voor mij niet dat ik niet aan de slag kon.

Mijn eerste opdracht bracht me naar de Meerpaal waar ik als een soort razende reporter een sfeerimpressie moest maken van de vakantiespelweek voor de jeugd van Dronten. Leuk om met de kinderen in gesprek te gaan. Helemaal spannend vonden ze het om samen met de reporter op de foto te gaan. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Verder heb ik gewerkt aan een mooi opinieartikel over de provinciefusie en ben ik zelf nog geïnterviewd over mijn zomerstages. De resultaten? Die zijn nu natuurlijk eigendom van de krant. Als de hoofdredactie er geen stokje voor steekt dan kunt u ze binnenkort lezen in uw regionale dagblad.

Tussen alle bedrijven door had ik vandaag interessante gesprekken over o.a. de journalistiek, de toekomst van de regionale krant en het samenspel tussen pers en politiek. Bovendien weet ik inmiddels alles over de tijgermug. Het gevaarlijke diertje, dat nu ook in de Noordoostpolder gesignaleerd is, was het onderzoeksonderwerp van de dag op de redactie.

Tenslotte spraken we natuurlijk over de afhankelijkheid van moderne techniek. De computerstoring was bij mijn vertrek vanmiddag namelijk nog steeds niet opgelost en dreigt nu de geschiedenis in te gaan als de grootste storing die het Wegener concern ooit meemaakte. Als gevolg van dat alles zullen enige honderdduizenden klanten van het Wegener concern morgen een noodkrant op de deurmat aantreffen. Kenmerk van zo'n noodkrant is dat de ruimte voor regionieuws zeer beperkt is. Als gevolg daarvan zult u naar verwachting in ieder geval tot vrijdag moeten wachten om mijn werk te bewonderen. Het is niet anders, maar wat mij betreft doet het niets af aan het feit dat ik een interessante dag heb gehad.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten