woensdag 16 juli 2014

Zomerstage 1: KPN and the future

In het kader van mijn zomerstages 2014 was ik vandaag te gast bij KPN. Ik begon aan de top van de organisatie met een goed gesprek met de CEO Eelco Blok (foto) in de directievleugel van het Haagse Hoofdkantoor. De dag eindigde na een aantal tussenstappen met een bezoek aan een wijkcentrale in Lelystad. Het feit dat ik van KPN de gelegenheid kreeg om in een dag dwars door de organisatie te gaan is op zich natuurlijk bijzonder.

Eelco Blok nam ondanks zijn drukke agenda een uur de tijd om mij bij te praten over de visie, missie en strategie. Een prettig gesprek waarin hij enthousiast en met gedrevenheid sprak over de veranderingen die de onderneming sinds 2010 heeft doorgemaakt. Hoe hij het belang van de klant centraal heeft gesteld en daarmee uiteindelijk de lijn ophoog weer heeft gevonden. Daarbij sprak hij openhartig over de noodzaak van enorme investeringen in de uitrol van het 4G netwerk, maar ook over de discussie die destijds in Nederland is ontstaan toen de Mexicaanse telecomgigant America Movil haar oog op KPN had laten vallen. Hij kan zich nog druk maken over de manier waarop politiek en pers hiermee destijds mee zijn omgegaan.

Vervolgens ging ik bij de directie lokale overheid in gesprek over de visie van KPN op het onderwerp ICT en overheid. Mede gezien het feit dat dit onderwerp ook deel uitmaakt van mijn portefeuille in Flevoland leverde dat een aantal interessante inzichten op waar ik de komende tijd verder mee aan de slag kan.

Mijn rondgang door het Haagse deel van de organisatie eindigde bij NetCo, de beheerders van de KPN infrastructuur in Nederland. Daar leerde ik dat Flevoland voorop loopt in de modernisering van het netwerk. Jaarlijks investeert KPN vele tientallen miljoenen in het netwerk binnen onze provincie. KPN dochter Reggefiber werkt hard aan de uitrol van 'Fiber to the home'. 

Daarmee kwam het gesprek ook op de problematiek van de buitengebieden die ondanks alle goede zorgen verstoken blijven van breedbandaansluitingen. In tegenstelling tot vroeger heeft KPN niet meer de wettelijke verplichting om elke woning aan te sluiten op het netwerk. Marktwerking heeft ook nadelen. Het gesprek leverde me nieuwe inzichten op die ik goed kan gebruiken in de discussie over de rol van de provincie bij het digitaal ontsluiten van de Flevolandse buitengebieden.

Vanmiddag reed ik met Ed van Kessel terug naar Flevoland. Ed werkt al 41 jaar bij het bedrijf en is een KPN'er in hart en nieren. Samen met hem ging ik langs de KPN XL winkel aan de Veluwezoom in Almere, waar ik me bij liet praten over met name de zakelijke dienstverlening van het bedrijf. 

We eindigen de middag in Lelystad waar ik mijn ogen uitgekeken heb in twee van de drie wijkcentrales van KPN in de gemeente. Goed beveiligde bunkers waar je normaal nooit binnenkomt en waarin de telefoonaansluitingen uit de Lelystadse woningen in grote kabelbundels binnenkomen en aangesloten worden. Ook hier is de opmars van glasvezel niet te missen. Steeds meer slangen en steeds minder kabels komen het gebouw binnen. 

In Lelystad eindigde mijn eerste stagedag. Het was leerzaam en bracht me nieuwe inzichten die ik later goed kan gebruiken. Bovendien kwam ik op plaatsen waar ik normaal niet zal komen. Mijn dank aan de mensen van KPN die dat mogelijk maakten.

Morgen dag twee van mijn zomerstage. Dan ga ik naar het Voedselloket in Almere en ga ik bij Humanitas kijken wat zij doen om inwoners van Almere en Zeewolde te helpen met hun financiƫle problemen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten