vrijdag 18 juli 2014

Zomerstage 4: Woongroep Calipso

Als vader van drie kinderen weet ik hoe bijzonder het is om te zien dat je kinderen zelfstandig worden en opgroeien naar volwassenheid. Tijdens mijn 4e zomerstage heb ik vandaag van dichtbij mogen ervaren dat dit niet anders is voor ouders van kinderen met een verstandelijke handicap. Ook wanneer deze kinderen 24 uur per dag zorg nodig hebben.

Vandaag was ik te gast bij stichting Calipso in Almere. Een stichting die ruim 7 jaar geleden is opgericht door ouders van kinderen met een verstandelijke beperking. Ouders die vonden dat de reguliere zorgaanbieders onvoldoende in staat waren om hun kinderen ondanks beperkingen toch maximale zelfstandigheid te bieden. Na heel veel plannen en locaties kwam men uiteindelijk terecht in Homeruskwartier in Almere Poort. Daar heeft men samen met wooncorporatie De Alliantie 13 gewone eengezinswoningen omgebouwd naar 26 prachtige appartementen aan een gezamenlijke binnentuin.

Aan die tuin wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een grote gemeenschappelijke ruimte van waaruit de zorg voor toekomstige jonge bewoners georganiseerd gaat worden. De meeste bewoners hebben inmiddels de sleutel van hun appartement ontvangen. Ze gaan begin september verhuizen naar hun nieuwe appartement.


Ik mocht vandaag aanwezig zijn bij een kennismaking van een aantal toekomstige bewoners. Samen hebben we boodschappen gedaan en gegeten in de binnentuin. In de middag hebben we samen geschilderd in een van de appartementen. Het waren mooie activiteiten om met de toekomstige bewoners in contact te komen en te ervaren hoe spannend zij het vinden om straks echt zelfstandig te kunnen wonen en toch zeker te zijn van 24 uur per dag aandacht.
Later in de  middag sprak ik met ouders en het bestuur van de stichting over wat het betekent om een dergelijke woonvoorziening zelf te realiseren. Daarbij loop je aan tegen veel regels, financiĆ«le belemmeringen, belangen en emoties. Al met al heeft het na het eerste idee bijna 7 jaar geduurd voordat de nieuwe bewoners in september in hun woning trekken. Ik heb vandaag met veel respect gekeken naar de manier waarop men dit voor elkaar gekregen heeft. Ik heb bovendien genoten van al die jonge mensen die ondanks hun handicap straks heel goed in staat zijn om zelfstandig te leven en binnen hun beperking eigen beslissingen te nemen.

Op de site van de stichting kunt u alle relevante informatie terugvinden.

Volgende week woensdag ga ik verder met mijn 5e zomerstage. Dan ben ik de hele dag te gast van de Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek. Daar zitten de mannen en vrouwen die in onze provincie verantwoordelijk zijn voor vergunningverlening en handhaving op milieugebied. 


Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten