donderdag 11 september 2008

Joost

Het bedrijf is pas 2 jaar oud. Toch werken er inmiddels 150 medewerkers waarvan 65 in het Leidse hoofdkantoor. De andere medewerkers werken in vestigingen in Londen, Parijs en New York. De mensen in Leiden hebben 18 verschillende nationaliteiten. De voertaal op kantoor is engels en men heeft miljoenen klanten over de hele wereld. Vanmiddag was ik voor een werkbezoek bij het bedrijf Joost aan de Schipholweg in Leiden. Joost is een goed voorbeeld van een bedrijf dat deel uitmaakt van de creatieve economie, een sector die we in Leiden graag zien ontwikkelen.

Joost.com is een aanbieder van televisieproducties via internet. Via de zogenaamde peer to peer technologie sturen ze beelden van een uitstekende kwaliteit over de hele wereld. Ze opereren wereldwijd en kopen dus ook wereldwijd televisieproducties in. Joost kent zijn gebruikers goed omdat elke nieuwe gebruiker zich eerst moet aanmelden. Als dat eenmaal is gebeurd dan zijn ze in staat om reclame met de beelden mee te sturen die precies aansluit bij de voorkeuren van de gebruiker. Reclameopbrengsten vormen dus de inkomsten van het bedrijf.

Ik heb me vanmiddag bij dit bedrijf eens uit laten leggen hoe ingewikkeld het is om in Nederland een nieuw internationaal bedrijf op te starten. Het was een verhaal van banken die geen rekening willen openen, problemen met het huren van kantoorruimte omdat Nederlanders dat alleen doen met 5 jaar contracten, buitenlandse experts die worden ingevlogen maar die door onze strenge immigratieregels het land niet inkomen, internetaansluitingen die na maanden nog niet werken en medewerkers die moeite hebben om hun weg te vinden in onze cultuur.


Joost is niet het enige bedrijf dat met dit soort problemen te kampen heeft. We hebben in Leiden veel internationale bedrijven waar ik dezelfde klachten hoor. Via de stichting Leiden Life meet Science gaan we binnenkort onderzoeken op welke manier we een zogenaamde expat-desk kunnen oprichten in Leiden. Deze desk krijgt als taak het ondersteunen van mensen die tijdelijk naar Nederland komen voor hun werk. Dat is een van de manieren waarmee we Leiden ook voor internationale bedrijven aantrekkelijk proberen te maken. Bij Joost kunnen ze bijna niet wachten.

Overigens vroeg men zich bij Joost af waarom de websites van politieke partijen in zo'n internationale stad, nog steeds helemaal in het Nederlands geschreven worden. Daarmee missen we dus een steeds groter deel van onze kiezers.

Tot ziens.

1 opmerking:

  1. Stemrecht (voor de gemeenteraad) is er voor niet-Nederlanders die vijf jaar legaal in Nederland wonen. We mogen toch wel verwachten dat die mensen de moeite hebben gedaan wat Nederlands te leren? Geen wonder dat ze anders moeite hebben hun weg te vinden in onze cultuur!
    En waarom zouden politieke partijen zich juist op deze groepen richten, terwijl bijna de helft van de (vooral Nederlandse) kiezers niet naar de stembus komt? (Leiden 2006: 58%)
    Internationale bedrijven zijn belangrijk voor Leiden, maar de liefde kan niet van een kant komen.

    BeantwoordenVerwijderen