maandag 8 december 2008

Vroom & Dreesman

Ik fiets er misschien wel 800 keer per jaar voorbij, maar vanmorgen heb ik eens uitgebreid de gelegenheid genomen om dit bedrijf van binnen te bekijken. Ik was voor een werkbezoek in de Leidse vestiging van Vroom en Dreesman. Ik werd daar ontvangen door Jan van der Linden. Bedrijfsleider en bovendien echte Leidenaar. Na veel verschillende functies voor het concern buiten Leiden is hij uiteindelijk in zijn eigen stad terecht gekomen.

Vroom en Dreesman zit op deze locatie sinds 1903. Dat is goed te zien aan de historische foto's die ik her en der aan de muur aantref. Op een zo'n oude foto is het pand 'In den Vergulden Turk' (foto) aan de Breedstraat in volle glorie te zien in de tijd dat in dit pand nog een hotel zat. Inclusief een prachtig gietijzeren balkon. Het Vroom en Dreesmancomplex is sinds 1903 talloze keren verbouwd en gemoderniseerd. Achter de schermen is dat nog heel goed te zien, het is een mengelmoes van verschillende bouwstijlen geworden die bij de verbindingen allerlei hoogteverschillen vertonen. Daarmee gaat in dit pand veel ruimte verloren. Er liggen al geruime tijd plannen voor modernisering van het pand, maar deze liggen al geruime tijd stil als gevolg van vertraging van de Aalmarktplannen.

Vroom en Dreesman is met haar 200 medewerkers een grote werkgever voor onze stad. Naast een groep trouwe oudere werknemers werken hier veel jongeren. Het lukt over het algemeen goed om de vacatures te vervullen. Een belangrijke bron van werkgelegenheid is de wekelijkse zondagopening. Voor het bedrijf is dit een extra inkomstenbron geworden die vooral veel extra klanten uit de regio naar Leiden brengt.
Het werkbezoek heeft mij geholpen om mijn blik op de detailhandel in dit gebied te verruimen.
Tot ziens.

1 opmerking:

  1. Helemaal waar..

    Het is overigens vroom en dreesmanN
    en Breestraat, dus zonder D van breeDstraat

    BeantwoordenVerwijderen