woensdag 11 juni 2008

Battle of the universities

De Academische Jaarprijs is een prijs voor de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek en beloont de winnaar met het beste voorstel met 100.000,- Euro. De wedstrijd staat open voor teams van de Nederlandse universiteiten en is met de opening van het academische jaar op 3 september vorig jaar begonnen. Vandaag was ik in 'onze' eigen Leidse Schouwburg aanwezig bij de finale.

Stil hoopte ik natuurlijk op een overwinning van de Leidse Universiteit. Het Leidse team had hiervoor een project in de strijd gebracht over het onderwerp pubertijd. Als thema sloot dat mooi aan bij het verhaal dat hoogleraar Michiel Westenberg in februari van dit jaar uitsprak ter gelegenheid van de 433ste verjaardag van de Universiteit Leiden onder de titel ‘De jeugd van tegenwoordig’. Ik schreef daar toen ook over in mijn dagboek.

Uiteindelijk ging de hoofdprijs naar de Rijksuniversiteit Groningen voor een project met betrekking tot infra-rood sterrenkunde. Gezien de grote deskundigheid van de jury onder voorzitterschap van Rick van der Ploeg (foto) zal ik me bij deze uitkomst neerleggen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten