donderdag 14 oktober 2010

Wereld van verschil

We zitten momenteel in de week van de palliatieve zorg. Deze week, die nog tot 16 oktober duurt heeft dit jaar als thema meegekregen 'palliatieve zorg, samen zorgen'. Onlangs kreeg ik van het Netwerk Palliatieve Zorg Noord- en Oost-Flevoland het eerste exemplaar van 'De wereld van Verschil'.

De Wereld van Verschil is een informatiepakket voor jonge gezinnen van wie een vader of moeder niet meer beter wordt. Het informatiepakket wil helpen in het omgaan met de periode van ziek zijn en afscheid nemen.

Verpleegkundigen uit de thuiszorg zagen ouders en kinderen worstelen tijdens de periode van ziek zijn en afscheid nemen. Ouders hebben vragen zoals “hoe vertel ik het mijn kinderen?”, “waar kan ik hulp krijgen?”, “wat moet ik wel doen en wat juist niet?” Kinderen worden vaak niet voldoende ondersteund en opgevangen. Niet uit onwil, maar uit onmacht. Hulpverleners wilden graag iets in handen hebben om het gesprek over dit moeilijke onderwerp op gang te brengen. Redenen die hebben geleid tot een project met de titel ‘De Wereld van Verschil’.

Als gedeputeerde Zorg en Welzijn ben ik onder de indruk van het informatiepakket. Ongeneeslijk ziek zijn en afscheid moeten nemen, is een ongelooflijk moeilijk en emotioneel onderwerp. Als ik kijk naar de aanpak van het project en de inhoud van het pakket, ben ik ervan overtuigd dat dit gezinnen enorm kan ondersteunen in de laatste fase van het samenzijn. Juist door het actief betrekken van kinderen wordt in mijn beleving het verschil gemaakt.

Ik complimenteer het Netwerk dat ze er met De Wereld van Verschil opnieuw in is geslaagd om de bekendheid, bereikbaarheid en beschikbaarheid van palliatieve zorg in Flevoland te verbeteren.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten