dinsdag 3 oktober 2006

3 october

Vanmorgen had ik de trein van 06.19 uur uit Hillegom om op tijd te kunnen zijn voor het 3 october reveille op het Stadhuisplein. De wandeling van Leiden Centraal naar het stadhuis had iets onwezenlijks. Terwijl de stad nog sliep slenterde hier en daar nog een verdwaalde feestganger tussen de restanten van de festiviteiten die de stad gisteravond blijkbaar nog erg lang in haar macht hebben gehouden. De mensen van de gemeentelijke afdeling Milieu en Beheer waren hard aan het werk om de stad weer een beetje toonbaar te maken. Even later stond ik samen met een paar honderd mensen op het Stadhuisplein het reveille te zingen.

Naast veel zingen waren er natuurlijk traditionele zaken als haring, wittebrood, en hutspot. Er was Koraalmuziek in het Van der Werfpark, kermis, een herdenking in de Pieterskerk en eten bij Minerva. Het bestuur van de 3 October Vereeniging had ook dit jaar alles op alles gezet om het traditionele programma weer tot in de puntjes te organiseren.

Het hoogtepunt van de dag was de grote optocht die ik samen met mijn collega's vanaf het zonovergoten bordes van het stadhuis langs heb zien trekken. Met als thema 'tussen kunst en kitsch' hadden talloze stadgenoten zich ingezet om er een aantrekkelijk schouwspel van te maken. Ik heb er buitengewoon van genoten.

Aan het eind van de middag heb ik een wandeling door de stad gemaakt om te zien hoe Leiden 3 october viert. Op grond van de drukte in de straten durf ik best de conclusie te trekken dat er maar heel weinig inwoners zijn die thuis blijven op deze dag. En dat terwijl de rest van Nederland gewoon aan het werk is...

Het vuurwerk aan het einde van de dag heb ik gemist. Vanmorgen om 05.30 uur uit bed heeft toch zo z´n gevolgen. Leiden en 3 october, het was een bijzondere combinatie. Ik heb het in ieder geval uitstekend naar m´n zin gehad.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten