maandag 2 oktober 2006

Goed ontzet

Alhoewel ik vorig jaar als bestuurder in een buurgemeente al een klein voorproefje kreeg, is het dit jaar de eerste keer dat ik de feestelijkheden rondom het Leids Ontzet echt mag meemaken. Dat was voor mij reden om de afgelopen dagen het protocol nog eens goed door te nemen om als wethouder 'van buiten' niet al te veel op te vallen tussen mijn Leidse collega's. Dat je niet alles kunt voorbereiden bleek vanavond toen het hele college in het Van der Werfpark klaar stond om de grote Taptoe te bewonderen. Een aantal deelnemers nam de gelegenheid om het college de hand te schudden, en daar... wist ik even niet meer wat ik moest zeggen. Daar kwam ik snel achter. Het is even wennen, maar de woorden 'goed ontzet' doen het prima, maar 'goede 3 oktober' kan ook prima.

Die taptoe was overigens een prima kennismaking met de Leidse sportverenigingen. In een ononderbroken stoet van bijna 2 uur kwamen ze allemaal voorbij.

Terwijl de inwoners van Leiden zich inmiddels allemaal in het kermisgeweld hadden ondergedompeld gingen wij naar de burgerzaal in het stadhuis voor de traditionele feesttoespraken van de burgemeester en de voorzitter van de 3 october vereeniging. De bijeenkomst werd afgesloten met het uitreiken van de erepenning aan Douwe D. Breimer (zie foto), de Rector Magnificus van de Leidse Universiteit. Op basis van een indrukwekkende staat van dienst alsmede een grote inzet voor het belang van de stad had het college eerder unaniem tot dit besluit gebracht.

Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten