donderdag 25 november 2010

Tienermoeders

Vandaag was ik op bezoek bij het Moeder & Kindhuis van Triade in Almere. Ik wilde graag met eigen ogen zien hoe Triade met steun vanuit experimenteergelden van de provincie een methode heeft ontwikkeld om (tiener)moeders of moeders met een verstandelijke beperking te begeleiden in hun ouderschap. Tijdens dit werkbezoek maakte ik opnieuw kennis met de bestuurder van Triade, Micky Adriaansens en een aantal medewerkers. Bovendien was er een moeder die over haar ervaringen met jeugdzorg vertelde en bracht ik een bezoekje aan drie jonge moeders uit het Moeder & Kindhuis.

Projectleider Marielle Bonnet vertelde over het moeder en kindhuis: ‘In Flevoland zijn er gemiddeld 1,16% (150) moeders van 15-19 jaar. Landelijk ligt dat cijfer lager op 0,66%. Van deze moeders heeft 10%-20% zorg nodig , 15-30 moeder per jaar in Flevoland. In het moeder en kind huis zijn 16 plekken met een 24 uurs aanbod voor moeders met lichte verstandelijke beperking en kind.’ Op ons verzoek wordt dit uitgebreid met 4 jeugdzorgplekken voor tienermoeders. Triade ontwikkelt een methodiek om de zorg zo goed mogelijk op deze moeders af te stemmen. Dit doen zij door de methodieken van Triade te gebruiken en expertise te ontwikkelen in samenwerking met Altra uit Amsterdam en de Vrije Universiteit.’

Moeder Paula vertelde over haar ervaringen in jeugdzorg. Paula kreeg intensief pedagogische thuishulp toen haar dochter veel problemen kreeg toen ze puber werd. Zij was blij en geholpen met de begeleiding van Triade, maar had ook duidelijk ideeën voor verbetering. Paula had meer steun in de regie willen hebben toen er meerder vormen van jeugdzorg, onderzoek in Fornhese en justitie bij kwamen. Ook vindt ze dat alle instanties onderling beter kunnen communiceren.

Aan het eind van het werkbezoek bracht ik nog een bezoek aan drie jonge moeders. Ze hebben ieder hun eigen huisje, maar krijgen intensieve hulp van Triade. Bij de kennismaking bleek heel duidelijk dat deze meiden goed voor ogen hebben wat ze willen. Ze gaan naar school, lopen stage en voeden ondertussen hun kind op. Ik was onder de indruk van deze drie meiden en al helemaal van Daisy (op de foto in het midden), het dochtertje van een van de meiden, die als klap op de vuurpijl mij ten huwelijk vroeg.
Tot ziens!

1 opmerking: