dinsdag 16 november 2010

Week vd Jeugdzorg (3)

Bestuurders, raadsleden, beleidsmedewerkers en mensen uit het onderwijs, de politie en de zorg waren uitgenodigd om in de Week van de Jeugdzorg stage te lopen bij een jeugdzorginstelling of Bureau Jeugdzorg (BJZ) Flevoland. Uiteraard heb ik die uitnodiging met beide handen aangenomen.

Vanmiddag kreeg ik een kijkje achter de schermen van BJZ. Daar heb ik zelf ervaren dat het werk buitengewoon pittig is. Samen met mijn mede-stagiairs, een zorgcoördinator van Icare en de GGD, heb ik een casus uit de praktijk behandeld over de 15-jarige Sara en haar familie. De vraag was welke hulpvormen wij zouden aanbieden en welke doelen wij zouden stellen. Zelf vond ik een eventuele uithuisplaatsing heel ingrijpend en heb ik aangegeven het gezin het liefst bij elkaar te houden. Ik zal hier niet de hele discussie uit de doeken doen. Waar het om gaat is dat de medewerkers van BJZ dagelijks tegen dilemma’s aanlopen en zich afvragen ‘wat is wijsheid’? Kortom, moeilijk en belangrijk werk waar ik groot respect voor heb.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten