woensdag 13 juni 2007

Laatste eerste paal

Vanmiddag was ik in de wijk Roomburg om de eerste paal te slaan van het laatste deelplan van deze nieuwe wijk. In oktober 2003 werd voor deze wijk de eerste paal geslagen. Nu, minder dan 4 jaar later, gaat dit project alweer de laatste fase in. In de tussentijd is er een duurzame, kindvriendelijke en autoluwe woonwijk ontstaan met bijna 1000 woningen. Veel van de bewoners van deze nieuwe wijk waren vanmiddag bijeen in een grote partytent op het bouwterrein om dit feit, samen met de kopers van dit laatste deelplan, te vieren.

Ik heb vanmiddag veel tevreden nieuwe bewoners mogen ontmoeten. Veel mensen die vanuit andere locaties in Leiden naar Roomburg gekomen zijn, maar ik heb ook veel mensen gesproken die uit de regio rondom Leiden gekomen zijn. Het overgrote deel van deze mensen heeft elders een, vaak goedkopere, woning achtergelaten. Die woningen komen vervolgens ook weer beschikbaar voor nieuwe bewoners. De vakmensen noemen dit verschijnsel een verhuisketen. Een verhuisketen stopt zodra er jonge starters in een woning gaan wonen, die laten immers zelf geen woning achter. Laatst las ik ergens dat op die manier de gemiddelde verhuisketen voor een wijk als Roomburg ongeveer 2,7 is. Dat wil zeggen dat als gevolg van de bouw van zo'n 1000 woningen ruim 2700, veelal hele betaalbare, woningen beschikbaar komen. Als gemiddeld per woning zo'n 2,3 personen wonen, hebben we als gevolg van de bouw van deze wijk zo'n 6210 mensen uit Leiden en de regio aan een nieuwe woning geholpen. Dat lijkt me de moeite waard.


Tot ziens.


7 opmerkingen:

  1. Als ik de wethouder goed begrijp dan bouw je met 1 huis er volgens hem eigenlijk 2,7. Wat een geneuzel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar Ton,

    Wanneer we in de stad 1 woning bouwen dan helpen we dus gemiddeld 2,7 huishoudens aan een nieuwe passende woning. Dat lijkt me geen geneuzel in een stad waar ik wekelijks jonge starters spreek die niet aan de bak komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. neen...de verhuisbranche moet 2,7 keer uitrukken. Verkeerd rekensommetje wethouder en de blabla over "passende woningen" en "jonge starters" is alleen voor de buhne.
    Vraagje: als de Gemeente een nieuwe auto aanschaft, hoeveel autobezitters in en om Leiden worden er daarmee volgens U geholpen aan een hun passend automobiel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marc

    Wat vind jij van het idee van wethouder Herrema uit Amsterdam : Een inkomenstoets na een bepaald aantal jaren van bewoners van een sociale huurwoning. Niet dat je dan gelijk je woning uit zou moeten als je boven een bepaalde grens komt maar de huur zou dan naar een marktconformer tarief kunnen stijgen.

    Of voel je meer voor Norders totale revisie van wonend Nederland met discussie over de afschaffing van aan de ene kant de hypotheekaftrek en aan de andere kant de gesubsidieerde huur.

    Beide heren zien in ieder geval de absolute noodzaak van het bouwen in het middensegment, de duurdere huur en de goedkopere cq. modale koopwoningen. Daar ben ik het overigens helemaal mee eens. Ben benieuwd naar jouw keuze.

    Fijn weekend

    Frederik Zevenbergen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ton, er was een tijd dat ik blij was met een gebruikte auto omdat ik geen nieuwe kon betalen. Dat heet een wooncarriere.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Frederik, ik geloof nog steeds dat je problemen aan de onderkant van de woningmarkt vooral oplost door ook binnen dat segment bij te bouwen. Zo zorg je er ook voor dat de kwaliteit van dat segment op peil blijft. Dat neemt niet weg dat bouwen in het middensegment als gevolg van doorstroming ook zorgt dat er meer goedkope woningen beschikbaar komen. Je moet het dus beide doen. Overigens ben ik met Herrema eens. Vroeger noemde we dat gewoon woonbelasting.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En vervolgens plemp je er een AZC neer en de verhuisketen komt weer op gang!

    BeantwoordenVerwijderen