zaterdag 4 april 2009

LETS

Vanmiddag mocht ik als wethouder Economische Zaken een feestelijke bijeenkomst openen van LETS Leiden. LETS staat voor Local Exchange Trading System. LETS is een lokaal systeem voor ruilhandel dat in de jaren 80 ontwikkeld is in Canada. De basis ervan is dat iedereen iets heeft of kan dat een ander nodig heeft. In Leiden zijn zo'n 50 mensen betrokken bij dit lokale ruilsysteem. Ze helpen elkaar op allerlei manieren en betalen dat niet met geld maar met 'sleutels'. Sleutels die je bezit leveren geen rente op en je kunt ook niet rood staan.

In een tijd waarin mensen het vertrouwen in geld langzaam verliezen. Waarin de prijs en de waarde van een product niet altijd meer gelijk zijn vormen de sleutels van LETS Leiden een mooie vervanging.

Als wethouder laat ik me normaal gesproken nooit betalen voor mijn diensten. Dat is strijdig met onze integriteitscode. Vanmiddag heb ik een uitzondering gemaakt. Voor mijn korte toespraak kreeg ik een vergoeding van 15 sleutels. Die heb ik vervolgens direct besteed aan een stoelmassage die een van de aanwezigen aan mij verkocht (foto).

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten