Het bedrijf begon ooit op Schiphol-Oost als onderdeel van het vermaarde Fokker concern. Voordat Fokker falliet ging was deze ruimtevaartsectie ondergebracht in een zelfstandig bedrijf en verhuisd naar Leiden. Ik heb het over het bedrijf Dutch Space. Vanmiddag was ik samen met Henri Lenferink bij Dutch Space voor een werkbezoek.
Dutch Space maakt onderdeel uit van het Europese EADS concern. Dit concern, waar zo'n 120.000 mensen werken is een soort Europese versie van het amerikaanse Boeing. Men is actief op het gebied van luchtvaart (o.a. Airbus), ruimtevaart en defensie. Overigens vergadert de Board van Directors van EADS een keer per maand in het Dutch Space gebouw in Leiden. En daarmee is Leiden tevens de hoofdzetel van dit internationale concern.
Met 200 medewerkers en een omzet van 50 miljoen euro per jaar is Dutch Space verreweg het grootste Nederlandse ruimtevaartbedrijf. De vestiging in Leiden ligt strategisch gezien mooi in het midden van de driehoek Noordwijk, Den Haag en Schiphol. Noordwijk omdat de relatie tussen dit bedrijf en de vestiging van ESA/Estec van groot belang is. Den Haag omdat het bedrijf voor opdrachten voor het overgrote deel afhankelijk is van politieke besluitvorming. Schiphol tenslotte is als internationale luchthaven belangrijke voor de verbinding met de rest van de wereld.
Behalve kantoorruimte heeft het bedrijf in Leiden ook grote assemblageruimtes. De enorme clean-rooms worden vooral gebruikt voor de assemblage van grote projecten zoals de robotarm voor het internationale spacestation ISS. Ook is het bedrijf een hele grote speler op het gebied van zonnepanelen voor ruimtevaart toepassingen.
Dutch Space maakt onderdeel uit van het Europese EADS concern. Dit concern, waar zo'n 120.000 mensen werken is een soort Europese versie van het amerikaanse Boeing. Men is actief op het gebied van luchtvaart (o.a. Airbus), ruimtevaart en defensie. Overigens vergadert de Board van Directors van EADS een keer per maand in het Dutch Space gebouw in Leiden. En daarmee is Leiden tevens de hoofdzetel van dit internationale concern.
Tot ziens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten