donderdag 8 december 2005

Teleurstelling

Vandaag is officieel bekend gemaakt dat de heer J. Staatsen met ingang van 1 januari 2006 benoemd is tot waarnemend burgemeester van de gemeente Teylingen. De heer Staatsen (VVD) was tot voor kort burgemeester van Den Helder. Hij blijft aan als waarnemer tot er in de loop van volgend jaar een kandidaat gevonden is voor een definitieve benoeming.

Het feit dat deze benoeming enige tijd op zich heeft laten wachten, was voor een aantal mensen de afgelopen week al aanleiding om in mijn richting hun verbazing uit te spreken. En hoewel ik daarover het afgelopen jaar geen enkele uitlating heb gedaan heb ik veel mensen gesproken die er vanuit gingen dat ik deze functie zou gaan vervullen.

Om heel eerlijk te zijn moet ik bekennen dat ik ook wat verbaasd was toen ik eerder deze week vernam dat de fractievoorzitters unaniem van mening waren dat er een burgemeester van buiten de drie gemeenten moest komen. Mijn verbazing werd ingegeven door het feit dat ik de afgelopen maanden nogal wat geruststellende signalen had ontvangen met betrekking tot mijn kansen voor de betreffende functie.

Maar goed, het mocht niet zo zijn. Er waren blijkbaar politieke krachten die uiteindelijk zorgden voor de uitkomst die er nu ligt. Het heeft voor mij niet zoveel zin om hier te speculeren over de werkelijke achtergronden. Wel heb ik begrepen dat het niets met mijn kwaliteiten te maken heeft. Het heeft ook zeker niet gelegen aan het gebrek aan steun vanuit de Warmondse bevolking, de gemeenteraad of al die fantastische medewerkers in het Warmondse gemeentehuis. Als je net als ik begint aan een loopbaan in het openbaar bestuur dan weet je van tevoren dat je te maken kunt krijgen met politieke processen die soms heel onvoorspelbaar zijn. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je er gewoon niet aan beginnen.

Op een moment als dit realiseer ik me weer de nadelen van een politiek bestuurlijke functie. Concreet betekent het voor mij dat ik over 3 weken helemaal zonder werk zit. Ook mijn werkzaamheden in de regio stoppen, zodra ik geen gemeentebestuurder meer ben. Het geheel heeft voor mij persoonlijk natuurlijk ook nadelige financiele consequenties.

Ik moet nu dus op korte termijn ander werk gaan zoeken. Tot 1 januari blijf ik u op de hoogte houden. Dat is de afspraak die ik had met de Warmonders. Zij kunnen er op rekenen dat ik mijn werk in Warmond netjes ga afronden. Hoe het ook afloopt, het was een geweldige ervaring in een fantastische gemeente.

Rest mij alleen nog om de heer Staatsen vanaf deze plaats veel succes te wensen in de nieuwe gemeente Teylingen.

Tot morgen dus.

8 opmerkingen:

  1. Volgens mij sta je over zes maanden helemaal vooraan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou dat graag zien
    gebeuren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mark, jammer te vernemen dat je niet benoemd bent.
    Triest te lezen dat men de Hr. Staatsen heeft geselecteerd, die in Den Helder het vertrouwen van de raad heeft verspeeld en dan hier zonodig geplaatst moet worden als waarnemer, terwijl jij hard gewerkt hebt aan de afronding van de totstandkoming van de gemeente Teylingen.
    m.i. Met je connecties in onze regio, je openheid van besturen (weblogs) en je leeftijd had het voor ons Teylingers een goeie start geweest om de spits af te bijten in deze "verse" gemeente. Zoals jezelf al schreef, "het mocht niet zo zijn". Ik wens je veel succes met het vinden van een andere job en hoop dat je toch uiteindelijk weer onze burgemeester wordt. Marjan Schavemaker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marc. Dat is een teleurstelling. Niet alleen voor jou maar ook voor ons, huize warmundastraat 38. We hebben het afgelopen jaar kunnen zien hoe actief jij was om binnen de Warmondse bevolking zicht te krijgen hoe het hier allemaal verloopt en hoe het vereningsleven
    hier functioneert. Je was een zichtbare en benaderbare bestuurder, Jammer jammer. Wij worden geconfronteerd met een bestuurder die nogal wat financiële fouten heeft begaan in het Den Helderse. Het starten van een maritiem park met alles daarom heen is totaal uit de hand gelopen daar. Deze VVD meneer moest daar weg en dan helpt de commissaris van de provincie ook VVD natuurlijk van harte mee. Ik hoop voor jou dat je een leuke baan gaat vinden die je ook weer veel uitdaging zal bieden. Bram Schavemaker

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marc,
    Mijn mening wist je al. Verbazing. Vooral omdat het standpunt een buitenstaander binnen te halen unaniem werd gesteund door de fractievoorzitters van de partijen. Is dat de prijs, die de PvdA wil betalen om deel te nemen aan het college?

    Over Jeroen Staatsen moet ik een oordeel vellen op grond van krantenartikelen (zie ww.deteyding.nl) en dan vind ik het des te merkwaardiger dat er unanieme steun was.

    Niet solliciteren dus voor Teylingen het komende half jaar. Dat wordt vechten tegen de bierkaai. Ik hoop dat de CdK voor jou een mooie gemeente (ergens op de Veluwe) in het verschiet heeft.....

    Jozef van der Vooren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aub soliciteer!

    Ik begrijp niet dat Teylingen (dat gezien de opkomst) al zou weinig vertrouwen geniet dan zo'n burgemeester gaat krijgen... Dat is toch vragen om problemen...

    Is het normaal van Zuid-Holland dat ze burgemeesters met een slecht verleden in de Duin- en Bollenstreek stallen... remember Groen naar Noordwijk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hebben wij dat weer???
    Die Fransen moet wel een enorme hekel aan Warmond/Teylingen hebben om ons met zo'n Burgemeester op te schepen, of af te schepen.
    Is er dan helemaal geen democratie meer in dit land?? Altijd weer die poppetjes die aan touwtjes trekken, bah!! Van mij mag je meer dan van harte Burgemeester worden van Teylingen, solliciteer gewoon wie weet, is er geen mogelijkheid om Fransen WEG te stemmen??
    Hoe dan ook ik hoop dat je na 1 januari snel een leuke baan vind en wie weet mag je snel een ambtsketen omhangen en dan wat mij betreft van de gemeente Teylingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. er zullen altijd Don Quichottes nodig zijn die tegen deze ''windmolens'' praktijken vechten.

    Dit is nu precies de reden waarom de politiek zo'n afstand tot de burger geniet....

    Marc, ik ken je realiteits en relativerings gevoel. Maar dit is dus de prijs voor open en transparant besturen, minachting voor de inwoners, wanneer er eenmaal maar ergens één plukje pluche kleeft...

    BeantwoordenVerwijderen