donderdag 20 november 2008

Handel en ambacht

Vanmiddag was ik voor een bedrijfsbezoek bij de plaatselijke Rabobank aan de Schipholweg. Dit keer geen rondleiding door het bedrijf, het interieur van een bank wijkt tegenwoordig immers in weinig meer af van het gemiddelde stadhuis. In plaats daarvan was er volop gelegenheid voor een goed gesprek met directeur De Jong over zijn visie op de lokale economie. De banken kunnen net als accountants, makelaars en de Kamer van Koophandel belangrijke adviseurs zijn van een wethouder van Economische zaken. Het zijn immers allemaal partijen die dagelijks midden in die economie functioneren. Bovendien is deze directeur buitengewoon betrokken bij alles wat er in Leiden aan de hand is. Al met al leverde dat een buitengewoon interessant gesprek op waaruit ik u een onderwerp niet wil onthouden.

Wat mij natuurlijk erg interesseerde was hoe wij als gemeentebestuur zouden moeten reageren op de huidige kredietcrisis. Moeten wij ons economisch beleid bijsturen op grond van de steeds verder dalende beurskoersen en de stagnerende economie. Zijn antwoord was duidelijk. Onze economische paradepaardjes als bio science en creatieve economie zijn leuk, maar in tijden van onzekerheid zou de gemeentelijk aandacht meer moeten gaan in de meer traditionele economische activiteiten zoals handel en ambachtelijke bedrijvigheid. Interessante gedachte. Als ik er later over nadenk kom ik tot de conclusie dat deze 'ouderwetse' bedrijvigheid de laatste jaren misschien wat weinig aandacht heeft gehad.

Het was een prettig gesprek. Later in de middag was ik in het gebouw 'Nieuwe Energie' voor de ondertekening van het actieplan stimulering zelfstandig ondernemerschap'. Een actieplan waar leerlingen uit het ROC geholpen worden bij het opzetten van een eigen bedrijf. Het gaat dan vaak om bedrijfjes binnen de sector handel en ambacht. Na mijn gesprek bij de Rabobank was het niet moeilijk om daar een korte toespraak te bedenken.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten