donderdag 28 april 2005

Hoog bezoek

Vandaag hadden we hoog bezoek in de regio. De leden van de vaste kamercommissie van binnenlandse zaken waren naar 'Teylingen' gekomen voor een hoorzitting over het herindelingsvoorstel. Zij doen dit als voorbereiding voor de behandeling van het wetsvoorstel, waarschijnlijk in de maand juni.

Als eerste onderdeel van dit werkbezoek was er een rondrit door de drie gemeenten. Tijdens een tussenstop in Voorhout kregen mijn collega uit Sassenheim Cees Waal, Wethouder Leo van Steijn uit Voorhout en ik zelf de gelegenheid om in de bus plaats te nemen. Tijdens de rit mochten we als echte reisleiders iets vertellen over de eigen gemeente. De rit eindigde bij De Oude Tol in Sassenheim al waar een zaal was ingericht voor een hoorzitting. De kamerleden namen plaats achter zo'n typische tafel met gordijntje op een podium. Een echte ouderwetse hoorzitting dus. Vervolgens kregen de diverse sprekers het woord. Als eerste spreker heb ik vooral de kwaliteiten van Warmond als woongemeenschap geprezen en ben ik ingegaan op de tekortkomingen van de huidige bestuurlijke indeling. Voor de geïnteresseerden onder u zal ik mijn toespraak bij de commissie op mijn site onder 'toespraken' zetten. Ik zou zeggen, lees het maar eens rustig door en laat mij vooral weten wat u ervan vindt.

Vervolgens kwamen er allerlei andere sprekers aan het woord, zowel voor als tegenstanders. Een heel aparte categorie vormden de bestuurders uit de gemeenten buiten Teylingen. Zij kwamen één voor één kijken of er voor hen ook wat te halen viel en betoogden allemaal met veel vuur dat het erg logisch was dat zij bij deze herindeling een stukje van Warmond of Sassenheim konden meekrijgen. Ik geloof niet dat de kamercommissie erg onder de indruk was van de argumenten.

In dat kader kwam ook het Warmondse Lage Land nog uitgebreid aan de orde. Warmond is vooralsnog van mening dat dit gebied aan de 'overkant' van de Kagerplas bij Warmond moet blijven. De gemeente Alkemade is van mening dat het gebied bij die gemeente gevoegd zou moeten worden. De 150 bewoners van dit gebied denken daar verschillend over. Voorlopig is het standpunt van Warmond daarover wel duidelijk. U kunt het teruglezen in mijn toespraak.

Vanmiddag hebben we ons met het hele college gebogen over het ontwerp bestemmingsplan voor de bebouwde kom. Dat begint wat mij betreft toch wel een gedegen stuk te worden. Volgende week dinsdag hebben we de besluitvorming in het college en daarna kunnen we de discussie aan met gemeenteraad en inwoners. Ik heb er eigenlijk best vertrouwen in dat we er uitkomen.

Vanavond m'n vierde raadsvergadering achter de rug. Het was een rustige en vooral erg eensgezinde vergadering waarbij het belang van de Warmondse inwoners opvallend vaak en uitdrukkelijk aan de orde was. Ook was het aantal besluiten dat betrekking had op de nieuwe gemeente Teylingen was hoog. Dat zal de komende periode nog wel verder toenemen. De verslagen kunt u binnenkort weer terugvinden op de site van de gemeente Warmond. Even na 10 uur kon ik de hamer laten vallen. Ik deed dat echter niet nadat ik de raadleden nog had uitgenodigd voor de aubade op koninginnedag om 09:30 uur voor het gemeentehuis.

Morgen is het 29 april, de dag voor koniginnedag. Ik ben benieuwd hoe hard het in Warmond gaat regenen. In ieder geval opnieuw een hele bijzondere dag met weer nieuwe ervaringen. Ik zal er morgen uitgebreid verslag van doen.

Tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten