woensdag 27 april 2005

snelle boot

Pijpenstelen regende het vanmorgen toen ik uit mijn bed kwam. Daardoor het uurtje hardlopen aan het begin van de dag nu voor de derde woensdag op rij niet door gaan. Ik probeer het morgenochtend wel in te halen. Dat was overigens wel reden om me zorgen te maken of de afspraak die ik voor vanmiddag in de agenda had staan wel door zou kunnen gaan. Gelukkig klaarde het in de loop van de ochtend toch weer aardig op.

Daardoor kon ik in het begin van de middag met onze wijkagent en een snelle politieboot de Kaag op. Een derde van de gemeente Warmond is water. Veiligheid op dat water is net zo goed een verantwoordelijkheid van de burgemeester als de veiligheid op het land. Als er op het water een calamiteit plaats vindt is het van groot belang dat ook daar de hulpdiensten snel ter plekke zijn. Daarvoor is speciaal voor dit gebied een rampenbestrijdingsplan gemaakt. In dit plan ligt precies vast op welke manier een grootschalige calamiteit zal worden aangepakt. Goede afstemming is juist hier van belang omdat rondom de Kaag verschillende gemeenten liggen die bij zo'n incident betrokken kunnen worden. Bij een calamiteit op de De Kaag is echter de burgemeester van Warmond aangewezen al eindverantwoordelijke. Daarom was het goed om me eens goed te verdiepen in mogelijke risico's en oplossingen. Met de boot hebben we de locaties bezocht die bij een dergelijke situatie een rol kunnen spelen.

Zoals ik gisteren al schreef was ik het einde van de middag ik Alkemade voor het afscheid van wethouder Frans Schoonderwoerd. Hij kon zich niet langer meer vinden in het door coalitiepartner, Vereniging Mooi Alkemade, voorgestane beleid en heeft vervolgens zelf besloten op te stappen. Moedig besluit.

Morgenochtend komt de vaste kamercommissie van Binnenlandse Zaken naar Sassenheim voor een hoorzitting naar aanleiding van het wetsvoorstel in verband met de herindeling. Ik zal daar namens Warmond het woord voeren. Morgen hoort u meer.

Tot dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten