maandag 4 april 2005

Vier de vrijheid

Vandaag was een redelijk doorsnee dag met veel overleg. Vanmorgen begonnen met een afspraak met de vertegenwoordigers van de plaatselijke kerken in verband met de voorbereiding van dodenherdenking op 4 mei aanstaande. Deze viering gaat in Warmond van oudsher in goede samenwerking met de kerken en ik begrijp dat dit altijd goed is bevallen. Wel bestaan er wat ideeën om te zoeken naar mogelijkheden om de wat oudere jeugd meer te betrekken bij deze herdenking, maar daar is wat meer tijd voor nodig. Als u misschien goede ideeën daarvoor heeft dan hoor ik dat graag. Misschien kunnen we daar volgend jaar iets mee doen. Dit jaar volgen we het protocol zoals men dat in Warmond gewend is. Dat neemt niet weg dat het voor mij allemaal nieuw is en ik er veel waarde aan hecht dat dit soort plechtige bijeenkomsten vlekkeloos verlopen. Daarnaast is het de bedoeling dat ik ook zelf een korte toespraak ga voorbereiden. Daar ga ik de komende tijd dus mee aan de slag. Het thema voor 4 en 5 mei is dit jaar overigens ‘Herdenken & Vieren’. Voor meer informatie kunt u terecht op de internetsite www.herdenkenenvieren.nl

Verder heb ik vandaag weer eens met de collega burgemeesters uit Voorhout en Sassenheim gesproken over de komende fusie. Nu het D’66 congres afgelopen weekend heeft besloten dat het kabinet voorlopig weer door kan regeren, ga ik er vanuit dat de 2e kamer voor de zomer het kabinetsbesluit voor vorming van de gemeente Teylingen gewoon zal steunen.

De tijd tussen de afspraken heb ik vandaag weer behoorlijk kunnen vullen met voorbereidingen van andere activiteiten in de komende weken.

Tenslotte vandaag in Hillegom geweest bij de oplevering van het bouwplan ‘Votare’. Het betreft hier een plan op een inbreilocatie waarvoor ik in mijn vorige functie als wethouder ooit de voorbereidende werkzaamheden heb mogen doen. Een plan wat destijds tot flinke discussies heeft geleid met bewoners in de omgeving vanwege de omvang en architectuur. Nu het klaar is was het goed om dit nog een keer terug te zien en te spreken met een aantal tevreden nieuwe bewoners. In hun ogen is het in ieder geval een zeer geslaagd plan geworden.

Tot morgen.

1 opmerking:

  1. Marc,

    De Dodenherdenking is zolang ik me kan herinneren elk jaar hetzelfde. Eerst een dienst in een van de kerken, en daarna de bijeenkomst bij het Monument. Ondanks dat het accent in de loop der jaren een beetje verschoven is, heb ik vorig jaar gemerkt dat velen (met name ouderen) het bijzonder op prijs stellen om de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, zoals die in Warmond gespeeld heeft, levend te houden. Wellicht dat het een idee is om hier volgend jaar iets mee te doen? Ikzelf zou daar best mijn medewerking aan willen verlenen.

    BeantwoordenVerwijderen