donderdag 7 april 2005

Tweede initiatief

Excuses aan mijn dagelijkse lezers dat ik een dag heb overgeslagen. Ik ben er namenlijk weer even tussen uit geweest. Dat zit zo:

Alles moet je leren, dus ook burgemeester worden. Een echte opleiding voor burgemeester is er niet. Dat zou ook niet goed zijn omdat dit 'ambt' bij uitstek zo'n baan is die je volgens mij naar eigen inzicht moet invullen. Ik heb gemerkt dat inwoners die persoonlijke aanpak juist verwachten en ook op prijs stellen. Om toch iets te kunnen leren zit ik dit jaar een paar keer twee dagen 'op de hei' met een aantal beginnende burgemeesters uit het hele land om ervaringen uit te wisselen. We doen dat onder de titel 'Het Initiatief', ik schreef daar eerder over.

De afgelopen twee dagen ben ik voor de tweede keer naar Eerbeek geweest voor zo'n bijeenkomst. We hebben geluisterd naar mensen van de Politieacademie, diverse politiechefs, een officier van justitie en een aantal mensen uit de brandweerwereld. Hierbij hebben we vooral gesproken en gediscussieerd overde rol van de burgemeester in allerlei praktijksituaties. Ook hebben we lang stilgestaan bij de manier waarop je al deze diensten als burgemeester moet aansturen. Wist u dat een van de reden dat de politie lastig aan te sturen is ligt in de 'multicentrale aspectspecificatie' (ik heb het niet bedacht)? Ik zal u er verder niet mee lastig vallen, maar het is wel kennis die ik morgen in de praktijk kan gebruiken.

Verder hebben we ons verdiept in het onderwerp rampencommunicatie. Voor de camera heb ik een persconferentie gegeven in verband met een lekkende tankwagen met ammoniak die nabij Warmond was gekanteld en natuurlijk flink was gaan lekken. Ik hoop dat het in het echt nooit zal gebeuren, maar toch goed om er een keer over nagedacht te hebben. Daarnaast hebben we als burgemeesters onderling veel nuttige informatie uitgewisseld en gelukkig ook nog veel gelachen. We zien elkaar in juni weer.

Overigens was er dit keer, in vergelijking met de eerste bijeenkomst, 1 collega minder. Die is sinds vorige week minister geworden. Nog gefeliciteerd Alexander!
Morgen weer naar Warmond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten