vrijdag 30 december 2005

Warmond Bedankt!

Toen ik op 13 januari 2005 werd geinstalleerd als burgemeester van Warmond heb ik tijdens mijn installatie speech beloofd mijn belevenissen in Warmond bij te houden in dit dagboek. Als voorwaarde daarvoor heb ik toen wel gesteld dat er voldoende lezers moesten blijven. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. De teller van mijn dagboek staat inmiddels op 240 bijdragen die op a4 formaat samen zo'n 140 pagina's beslaan (kleine letters). Daarmee heb ik mijn belofte gehouden. U heeft dat ook gedaan, want sinds het begin heeft u samen ruim 7000 keer mijn dagboek bekeken. De maand december vormde daarbij een record met meer dan 1300 hits en daar ben ik zeer tevreden mee.

Achteraf gezien is dat dagboek een veel belangrijkere rol gaan spelen bij het vervullen van mijn functie dan ik vooraf had gedacht. U heeft mij op allerlei manieren van reacties voorzien op hetgeen ik schreef. Blijkens die reacties werd het op prijs gesteld dat ik op deze manier inzicht gaf in mijn dagelijkse werkzaamheden. Vaak was dat weer een aanleiding voor mensen om me daarop ook aan te spreken. Het hielp mij om de afstand tussen het gemeentebestuur, onze inwoners en mijzelf een stukje kleiner te maken.

Over veel heb ik niet geschreven. Het ambt van burgemeester brengt nu eenmaal veel vertrouwelijkheid met zich mee. Daarbij ging het vaak over zaken die de privacy van onze inwoners direct raakt. Zaken waarvan onze inwoners terecht verwachten dat zeer vertrouwelijke informatie bij de overheid in veilige handen is. Of het ging over onderwerpen op het gebied van openbare orde en veiligheid die in het belang van onze inwoners niet voor het grote publiek beschikbaar konden zijn. Ook in die gevallen heb ik als burgemeester het belang van onze inwoners steeds gediend, u heeft er niets van gelezen. Bij zaken waar ik wel over schreef ben ik altijd open en eerlijk geweest. Eerlijk bij al die momenten dat ik leuke dingen heb meegemaakt, maar ook eerlijk wanneer er eens een keer iets minder leuks gebeurde. Een voorbeeld daarvan was de teleurstelling die ik uitte op 8 december jl. Ik heb veel mensen gesproken die dat positief vonden.

De komende tijd moet ik gaan afkicken. Elke dag opnieuw een half uurtje tijd maken voor je dagboek is ook een beetje een gewoonte geworden. Op den duur merkte ik dat het ook voor mezelf goed was om aan het eind van de dag even te gaan zitten om na te denken over alles wat ik die dag had gedaan. Dat zal ik gaan missen de komende tijd. Om niet helemaal in een gat te vallen zal ik de komende tijd 1 keer per week in het weekend nog een kleine bijdrage maken. Kunt u binnenkort nog eens lezen met welke werkzaamheden ik voorlopig verder ga. Wat mij betreft blijft de oude afspraak staan, als u af en toe komt lezen blijf ik schrijven.


Het zit er dus bijna op. Zondag nog een kort afscheidsinterview op Warmond Lokaal en maandag nog even naar Voorhout om de Ambtsketen over te dragen aan de waarnemend burgemeester van Teylingen.

Een jaar lang heb ik me met enthousiasme en al mijn energie ingezet voor de gemeente Warmond en haar inwoners. Het was absoluut de moeite waard, het is een jaar geworden dat ik niet snel zal vergeten. Voor nu wens ik iedereen een hele prettige jaarwisseling toe.

Tot volgende week dus.

2 opmerkingen:

  1. Beste Louis,

    Bedankt voor deze mooie woorden, ik stel dat zeker op prijs. Ik wens je veel succes met je eigen weblog. Ik kom zeker een keer kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Marc.

    Toen ikzelf nog op Hillegom woonde hadden we eens een rondleiding gekregen op het gemeentehuis. Van alle wethouders was jij me het meeste bij gebleven. Met de nieuwe verkiezingen voor het gemeentebestuur wist ik dus op wie ik ging stemmen want de andere namen zeiden me niet zo veel. Toen je begin dit jaar een functie ging vervullen in Warmond vond ik het dus jammer dat je uit de gemeente van Hillegom vertrok. Maar ook ik vertrok richting Warmond. En toen maakte ik je mee als burgemeester van dit o zo mooie dorp. Ik vond je echt een topper. En vind het dan ook weer erg jammer dat je weer weg moest. Ik hoop dat het je in de toekomst goed zal blijven gaan en misschien zien we je wel weer terug als nieuwe burgemeester van Teijlingen. We missen je nu al.

    Veel liefs van Marion Vink

    BeantwoordenVerwijderen