maandag 25 januari 2010

Den Uyl

De toegangskaart voor de Dr. J.M. den Uyl-lezing in Amsterdam had ik al een tijdje in huis. Ik had een hoge verwachting van de lezing die dit jaar door Wouter Bos zou worden uitgesproken. De titel was 'De Derde Weg Voorbij'. Toch bleef mijn stoel in 'De Rode Hoed' vanavond leeg. De tijdelijk uitbreiding van mijn portefeuille bracht me vanavond naar Leiderdorp waar ik getuige was van de besluitvorming over de Ringweg-Oost, het project waarvoor de raad van Leiden onlangs het groene licht gaf.

Het was een bijzondere ervaring om weer eens bij een raadsvergadering buiten de gemeente aanwezig te zijn. Dat zijn van die momenten waarop je weer ziet dat de stedelijke vergadercultuur die we in Leiden gewend zijn, wel heel erg afwijkt van wat in veel andere gemeenten gebruikelijk is. In Leiderdorp blijven raadsleden tijdens de vergadering op hun plaats zitten, is het aantal interrupties buitengewoon laag en hebben partijen een bepaalde mate van respect voor elkaar.

De behandeling van het collegevoorstel voor de aanleg van Ringweg-Oost duurde lang en maakte bij sommige aanwezigen de emoties behoorlijk los. Gedurende het debat werd duidelijk dat een meerderheid er niet in zat, ook niet voor het wijzigingsvoorstel dat CDA en PvdA hadden ingediend. Uiteindelijk werd daardoor het hele voorstel door de raad verworpen.

Voor Leiden is dat een forse streep door de rekening. De Ringweg-Oost is voor ons een belangrijke verbinding uit de nota bereikbaarheid. Zonder duidelijkheid over de ringweg kan ook de Rijngouwelijn in gevaar komen en daar zitten we niet op te wachten. Een probleem dat we de komende dagen op zullen moeten lossen.

De Den Uyl-lezing van Wouter Bos heb ik na afloop gelukkig nog digitaal kunnen beluisteren. Achteraf heb ik kunnen constateren dat Wouter helemaal heeft voldaan aan mijn verwachtingen. Wat was ik daar graag bij geweest.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten