maandag 21 maart 2005

Archief

Vanmorgen heb ik een uitstapje gemaakt naar het Regionaal Archief Leiden. Naast het leidse gemeentearchief is bij deze organisatie ook het oud archief van de gemeente Warmond ondergebracht. Vele honderden jaren Warmondse geschiedenis is hier terug te vinden. Ik moet zeggen, ik was behoorlijk onder de indruk van de professionaliteit die ik daar aantrof.

Hier beheert men onder optimale omstandigheden in totaal zo’n 6 km’ archieven van gemeentebesturen, gemeentelijke diensten, instellingen en bedrijven, kloosters en kerken, scholen en fabrieken, families en verenigingen, notarissen en rechtbanken. Verder heeft men een uitgebreide collectie boeken, kranten en tijdschriften, etc. alsmede een grote verzameling foto’s, prenten, tekeningen, plattegronden, prentbriefkaarten en dia’s betreffende Leiden en een aantal omliggende gemeenten.

In toenemende mate werkt men overigens ook aan digitalisering van de gegevens. Op deze manier zal het steeds eenvoudiger worden om deze gegevens in te zien.

Het bewaren van dergelijke oude archieven is tegenwoordig ook aan allerlei eisen gebonden. Vooral voor een kleine gemeente als Warmond zou het heel kostbaar worden om in het gemeentehuis aan al die eisen te kunnen voldoen en daarom is dit een prima oplossing. Ik heb een boeiende rondleiding gehad waarbij we af en toe ook even terug in de tijd zijn geweest. Deze ervaring kan ik goed gebruiken wanneer we in het kader van de fusie binnenkort iets moeten beslissen over de plaats van onze archieven.

Vanmiddag ben ik buiten de deur geweest voor een aantal overleggen in de regio.

Tot morgen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten