woensdag 26 oktober 2005

Stemboot

Toen ik dit voorjaar een werkbezoek bracht aan het Warmondse Lage Land, (zie mijn dagboek van 24 mei van dit jaar) kreeg ik daar van verschillende inwoners een opmerking over het feit dat zij bij verkiezingen bijna 13 kilometer moesten rijden naar het dichtsbijzijnde stembureau. Dat heeft alles te maken met de ligging van dit stukje Warmond aan de andere kant van De Kagerplas en het feit dat daar niet heel veel mensen wonen. Naar aanleiding van die opmerkingen zijn we op zoek gegaan naar een oplossing, 13 kilometer is immers wel heel erg ver om te moeten stemmen. Binnen het gebied bleek echter geen enkele ruimte te vinden die als stembureau geschikt te maken was. Toch wilden we de betreffende inwoners van dienst zijn en daarom hebben we vanmorgen besloten het stembureau Lage Land in te richten in een rondvaartboot. Een bijzonder besluit lijkt mij. Het zal in ons land niet vaak voorgekomen zijn dat mensen konden stemmen op een boot. Met dit besluit maken we duidelijk dat Teylingen ook de bewoners van het Lage Land serieus neemt. Daar komt bij dat we hiermee ook bij een groter publiek nog eens de aandacht vestigen op het belang van de watersport binnen de nieuwe gemeente, en dat is natuurlijk mooi meegenomen. U leest hier vast nog wel meer over.

Vanmiddag gesproken met een aantal kandidaten voor de functie van adjunct secretaris.

Gisteren schreef ik over het vertrek van de Strontrace uit Workum. Eigenlijk hadden we de meeste schepen vandaag in Warmond verwacht, maar vanwege het slechte weer liep het allemaal heel anders. Deze weersomstandigheden zorgden voor een ware uitputtingslag waardoor de bemanningen niet in staat waren Warmond nog te halen. Ik heb veel respect voor de harde werkers aan boord van deze schepen. Als het goed is komen zij morgen in Warmond aan om vervolgens de terugreis naar Workum weer te aanvaarden. Als het weer zo blijft als het nu is zal deze terugreis heel wat vlotter gaan verlopen. Ik zal u op de hoogte houden.

Tot morgen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten