vrijdag 9 januari 2009

Trots

Vorig jaar stond ik als gloednieuwe wethouder Sport nog een beetje onwennig voor de zaal tijdens de uitreiking van de jaarlijkse sportprijzen en de huldiging van de jeugdkampioenen. Nu, een jaar later was ik vandaag opnieuw aanwezig voor dit grote Leidse sportevenement. Dit keer voelde ik me helemaal thuis tussen al die sporters en was ik natuurlijk trots op zoveel Leidse kampioenen.

Het begon aan het einde van de middag met de huldiging van de jeugdsportkampioenen. Ik mocht ruim 50 jonge sporters de hand drukken. Allemaal (zie foto) waren ze in 2008 op nationaal niveau de beste binnen hun klasse. Er zaten hele grote kanjers tussen en samen vormen ze een grote belofte voor de toekomst van de sport in Leiden.

De foto kreeg ik van Hielco Kuipers, waarvoor mijn dank.

De avond hadden we gereserveerd voor de uitreiking van de jaarlijkse sportprijzen van de Leidse Sportfederatie. Waterpoloster Iefke van Belkum werd sportvrouw van het jaar, roeier Jaap Schouten werd sportman van het jaar en het dameswaterpoloteam werd sportploeg van het jaar. Dat deze uitkomst gelijk was aan de uitkomst van vorig jaar doet niets af aan de enorme prestaties die deze mensen in 2008 hebben neergezet. Ik kan wat dat betreft de keuze van de jury, bestaande uit Jeroen Straathof, Robbert Minkhorst en voorzitter Karel Caron, volledig onderschrijven. Jammer genoeg kon Iefke van Belkum en het team van ZVL niet aanwezig zijn. Iefke moest spelen met haar team van de griekse topclub Ethnikos Piraeus terwijl de dames van ZVL dit weekend in Barcelona uitkomen voor de derde ronde van de Championscup.

Voor de middag en de avondbijeenkomst waren we overigens te gast in de gloednieuwe businesslounge van ZZ-Leiden naast de 5 mei hal. Wat een prachtige locatie is dit geworden.

De prijswinnaars van 2009 (over het sportjaar 2008) waren:

- aanmoedigingsprijs: Vincent Blom (schaken)
- aanmoedigingsprijs: Marjolijn Hufen (zeilen)
- aanmoedigingsprijs: Steven Krol (zeilen)
- aanmoedigingsprijs: Joey Schelvis van ZZ Leiden (basketball)
- aanmoedigingsprijs: Sarah Verschoor van ZVL (waterpolo)
- sportman: Jaap Schouten van de KSRV Njord (roeien)
- sportvrouw: Iefke van Belkum (De Zijl-LGB/Vivax (Oegstgeest)/LZ 1886 - waterpolo)
- sportploeg: ZVL dames (waterpolo)
- ereprijs: Joop Riethoven (sportevenementenorganisator)

Voor de verantwoording van de toekenning van deze prijzen kunt u het juryrapport over 2008 inzien.

Tenslotte is ook de fiets die ik een tijdje geleden aan de voorzitter van de LSF mocht overhandigen vanavond van eigenaar gewisseld. Het bestuur van de LSF heeft het besluit genomen om de fiets beschikbaar te stellen aan gehandicapten sportvereniging 'De Sleutels'. Een buitengewoon verstandig besluit.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten